- Podczas przygotowania każdej takiej inwestycji w krakowskim ZIKiT odbywa się tzw. audyt rowerowy. Jest on pomocny w takim zaprojektowaniu każdej rowerowej inwestycji, by rowerzyści byli zadowoleni – mówi Marcin Wójcik, oficer pieszo-rowerowy w ZIKiT. Audyt rowerowy to skrócona nazwa specjalnego zespołu do spraw niechronionych uczestników ruchu drogowego, w tym rowerzystów, pieszych czy osób niepełnosprawnych. Zespół dba m.in. o to, by infrastruktura rowerowa była zgodna ze standardami.
Każdy obywatel może wyrazić swoją opinię pod każdym projektem. Większość postulatów jest na ogół wdrażana. Była np. koncepcja budowy ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada na odcinku od Żelaznej do Opolskiej. Dziś rowerzyści mogą poruszać się po jezdni, ale to dla nich mało komfortowe. Na wstępnym projekcje drogi rowerowej nie pozostawiono suchej nitki, i rzeczywiście projekt zawierał sporo błędów. Tu mieliśmy silne wsparcie stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, które zaproponowało własne rozwiązania. Dla nas to było duże wsparcie, a proces projektowania rozpoczął się na nowo.
W tym roku zrealizowana zostanie budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kamieńskiego od Wielickiej do planowanej kładki Ludwinów. Projekt wrócił na audyt, żeby sprawdzić, czy projekt budowlany zawiera to co ujęto w koncepcji. Tu wykonawca zaprojektował zmianę, która wydaje się pozytywna. Kładka pieszo-rowerowa miała zakręt, który z uwagi na przewyższenie mógł okazać się niebezpieczny. W poprawionym projekcie kładka będzie bardziej wyprostowana.
Głos mogą też zabrać mieszkańcy. Wchodzi się na stronę rowery.zikit.pl i można się wypowiedzieć – anonimowo lub podpisując się imieniem i nazwiskiem. Ta strona służy też mieszkańcom jako źródło informacji, jakiego rodzaju inwestycje miasto bierze pod uwagę. Są tam również projekty deweloperów i inwestycje prywatne.
Dominika Baraniec/wm