Heksagon – nowy hangar ekspozycyjny w Muzeum Lotnictwa Polskiego. / fot: Marek Lasyk
Posłuchaj co mówi Tomasz Kosecki, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego
W czwartek odbyła się uroczystość przekazania i poświęcenia nowego gmachu. Jak podkreślił dyrektor MLP Tomasza Kosecki, nowy hangar nr 5 to największa przestrzeń wystawiennicza zbudowana w okresie funkcjonowania placówki. Posiada powierzchnię wynoszącą blisko 3,3 tys. mkw. wraz z antresolą i posłuży do udostępnienia zwiedzającym blisko 40 unikatowych statków powietrznych, w tym szybowców.
Przez prawie 80 lat wszystko zarastało
Dyrektor przypomniał, że przez prawie 80 lat pozostałości hangaru nr 5 użytkowanego niegdyś przez eskadry grupy myśliwskiej 2. Pułku Lotniczego zarastały roślinnością. „Teraz nowy hangar wybudowany w miejscu swego poprzednika i posiadający w konstrukcji relikt ściany danej budowli stanie się domem nowej wystawy stałej MLP” - zapowiedział Kosecki.
„Dzisiejsza uroczystość jest przełomowym momentem w dziejach muzeum. Powstanie tego hangaru jest podtrzymaniem historycznego i lotniczego charakteru tego miejsca. Przede wszystkim jednak jest wyrazem troski o nasze bogate i unikatowe zbiory, która wynika nie tylko z ustawowego obowiązku, ale i z dziejowej odpowiedzialności” - podkreślił dyrektor.
Budowa nowej hali ekspozycyjnej trwała od wiosny zeszłego roku. Inwestycja ta nawiązuje do historycznych planów rozwoju lotniska i do dawnego hangaru nr 5, zniszczonego przez Niemców wycofujących się z Krakowa w styczniu 1945 roku. Po wojnie zachowały się jedynie relikty budynku, m.in. ściana zachodnia – stanowiąca obecnie spójny element nowego hangaru nr 5.
W nowym obiekcie powstała też brama o długości 52,25 m wzorowana na rozwiązaniu historycznym i otwierana za pomocą systemu linowego, który był stosowany w zburzonym hangarze. System został dostosowany do współczesnych realiów i możliwości technicznych - prowadzenie lin oraz silniki zostały ukryte.
Hangar za prawie 26 milionów
Łączny koszt budowy to blisko 26 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w wysokości ponad 22,1 mln zł brutto, a pozostałe środki pochodziły z budżetu Województwa Małopolskiego.
Według zapowiedzi dyrektora jesienią przyszłego roku w hangarze zostanie otwarta nowa wystawa stała Muzeum Lotnictwa Polskiego pt. „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”. Ekspozycja przedstawiać będzie rolę i osiągnięcia lotnictwa cywilnego w Polsce.
„Tematem planowanej wystawy jest lotnictwo cywilne ze szczególnym uwzględnieniem sportowych sukcesów polskich lotników począwszy od lat 30. XX wieku. Na ekspozycji pojawi się ok. 40 obiektów wielkoskalowych: szybowców i samolotów” - zaznaczył Kosecki.
Według niego wystawa uzupełniona będzie didaskaliami w postaci instalacji scenograficznych, obiektów i ekspozytorów edukacyjnych, tablic i opisów – również w formie interaktywnej. W projekcie znajduje się także szczególna atrakcja multimedialna: symulator lotu szybowcem oraz symulator lotu lotnią.
„Cały czas pozyskujemy nowe eksponaty w ramach darów lub depozytów od lotników i ich rodzin, kolekcjonerów, pasjonatów lotnictwa” - zaznaczył dyrektor MLP. Zachęcił przy tym do przekazania do krakowskiej placówki pamiątek związanych z działalnością lotnictwa sportowego, pasażerskiego, rolniczego, ratunkowego czy rekreacyjnego, a w szczególności chodzi o: trofea sportowe, fotografie, dokumenty, odznaki, odznaczenia, mundury i kombinezony, jak również zapisy wspomnień.
Historia od 1963 roku
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń, licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.