W imieniu mieszkańców sprawą zajęła się radna Eliza Dydyńska-Czesak, która zwróciła się do prezydenta Krakowa z interpelacją, w której poprosiła o przedstawienie ogólnego planu prac przy budowie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic. Jak podkreśla - ani na oficjalnej stronie inwestycji, ani na stronie samego wykonawcy, czyli firmy Gulermak - nie można znaleźć żadnych terminów ani zapowiedzi dotyczących choćby planowanych zmian w organizacji ruchu.



Są przekazywane w ostatniej chwili, często to co jest komunikowane nie pokrywa się z oznaczeniem na drogach. To informacje, do których mieszkańcy powinni mieć dostęp zwłaszcza, że prace są szczególnie uciążliwe dla tych, którzy mieszkają na Prądniku Czerwonym

- wyjaśnia radna.

Dlaczego właściwie harmonogram miałby być tajemnicą przedsiębiorstwa? Zgodnie z przepisami taką tajemnicą może być informacja poufna, która ma wartość handlową lub ekonomiczną i może działać na korzyść konkurencji. Zdaniem radcy prawnego nie ma możliwości, żeby udostępnienie na przykład kolejnych etapów budowy mogło mieć jakieś negatywne skutki dla wykonawcy.

Przedsiębiorca, który udostępnia harmonogram prac budowlanych nie traci przez to jakichś bardzo ważnych informacji, które mogłyby utrudnić stabilność jego działalności. Wydaje się, że z perspektywy celów w jakich można wykorzystać taki harmonogram, nie ma możliwości by był on wykorzystane przed innego przedsiębiorcę

- mówi Kazimierz Pawlik z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Okazuje się, że określenie "harmonogram prac" inaczej rozumiane jest przez mieszkańca Krakowa, a inaczej w terminologii budowlanej.

Harmonogram robót w rozumieniu załącznika szczegółowego formalno- prawnego dokumentu do umowy partnerstwa prywatnego. Na tych kilkudziesięciu stronach w sposób szczegółowy opisana jest technologia i sposób wykonywania robót. Taki dokument jest tajemnicą przedsiębiorstwa. Nie możemy go udostępnić, ponieważ nie chcemy pokazywać konkurencji w jaki sposób prowadzimy nasze prace

- wyjaśnia Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gulermak.

Po interwencji Radia Kraków sprawą zainteresował się Zarząd Dróg Miasta Krakowa, który nadzoruje budowę linii tramwajowej. Krzysztof Wojdowski - rzecznik jednostki zapewnia, że ZDMK będzie wnioskowało o udostępnienie przynajmniej ramowego planu prac.

Będziemy prosili aby na głównej stronie poświęconej budowie linii tramwajowej zamieszczono skrócony harmonogram, który nie wkracza w tajemnicę przedsiębiorstwa

Bartosz Sawicki -rzecznik prasowy firmy Gulermak poinformował, że jeszcze dzisiaj na stronie tramwajdomistrzejowic.pl pojawi się informacja, kiedy i jakie roboty będą wykonywane.