To testy automatycznych systemów bezpieczeństwa. Weryfikowane będą różne scenariusze, między innymi te, które są możliwe do sprawdzenia tylko na udostępnionej do ruchu drodze. Podczas testów GDDKiA oceni, jak system reaguje na pojawienie się na drodze pieszego, spowolnienie ruchu i korek, zatrzymanie pojazdu, cofanie i jazdę pod prąd, sygnały o opadach deszczu, mgle i innych zjawiskach atmosferycznych.
Żeby zrobić korek, potrzebni są... kierowcy
Wszystkie symulacje będą prowadzone z zachowaniem niezbędnych środków ostrożności, dlatego też na drodze pojawią się zwężenia, przyczepki zabezpieczające i informacje o ograniczeniach prędkości.
Testy będziemy prowadzić zarówno na drodze, jak i w tunelach. Pieszy, który wtargnie na drogę, będzie oczywiście naszym pracownikiem odpowiednio ubranym i oznaczonym. Do stworzenia korka będzie nam potrzebna pomoc innych kierowców - nasze pojazdy będą jechały wolno trzema pasami ruchu, spowalniając ruch i powodując tworzenie się za nimi zatoru. System w ramach reakcji powinien, między innymi, wyświetlić za „korkiem” odpowiednie ograniczenia prędkości, tak, aby samochody wolniej dojechały do zatoru, dając mu szansę na szybsze rozładowanie
- mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Testy potrwają do piątku - będą zaczynać się o g. 10, po porannym szczycie komunikacyjnym (zakończą przed popołudniowym).
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to krańcowy, wschodni odcinek drogi ekspresowej S52, która prowadzi z Cieszyna i do Krakowa. Biegnie wzdłuż północnych granic stolicy Małopolski, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza „standardowymi” już elementami jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru, który obejmuje całą długość tunelu. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce – w tunelu w Dziekanowicach jest 10 sekcji w każdej nawie, każda z nich ma ok. 50 m długości. W tunelu w Zielonkach jest po 13 takich sekcji w każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy. Łącznie jest ich 920 i są sobie w stanie poradzić z większością pożarów.
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł.