Fot. mat. prasowe GDDKiA
Kilometrowe korki w godzinach szczytu
Inwestycja ma być remedium na korki, które szczególnie tworzą się na istniejącym skrzyżowaniu DK94 z ul. Krakowską Boczną. Ulica ta jest tzw. wylotówką na DK94, która umożliwia skręt w kierunku Krakowa lub Tarnowa. Dodatkowo łączy rondo Wieliczan w ciągu ul. Krakowskiej z drogą krajową. Funkcjonująca na skrzyżowaniu sygnalizacja świetlna sprawia, że przepustowość tego „łącznika” z DK94 jest ograniczona. Tworzące się zatory – szczególnie w godzinach szczytu – powodują blokowanie ruchu na istniejącym rondzie.
Współpraca z samorządem
Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd. Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.
Fot. mat. prasowe GDDKiA
Rozwiązaniem – nowy węzeł
Nowy węzeł został zaprojektowany na ul. Krakowskiej (DK94) w Wieliczce. Inwestycja pozwoli na bezpieczne włączanie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni. Droga krajowa zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, a pod nią powstanie rondo.
Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie też do niego prowadził zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.
Dzięki budowie nowego układu drogowego zostanie zlikwidowana sygnalizacja świetlna. Nowe rozwiązanie udrożni ruch na DK94 i wjazd do Wieliczki.
Fot. mat. prasowe GDDKiA