O festiwalowym werdykcie rozmawiać będziemy w Radiu Kraków w poniedziałkowym magazynie Przystanek kultura i we wtorkowym Kole kultury.
Tegoroczne hasło festiwalu, „You Are So Fucking Special”, inspirowane było utworem brytyjskiego zespołu Radiohead i podkreślało indywidualizm twórczy artystek i artystów oraz wyjątkowość każdej ludzkiej historii. Dyrektor artystyczny festiwalu, Bartosz Szydłowski, mówił, że hasło to manifest akceptacji i afirmacji różnorodności.
„Nasze dramatyczne opowieści – nawet te pełne bólu – mogą być źródłem siły, jeśli potrafimy o nich opowiadać przekonująco” – podkreślał Szydłowski.
Podczas tegorocznej edycji zaprezentowanych zostało ponad dwadzieścia spektakli, w tym produkcje z Polski i przedstawienia zagraniczne. W konkursie INFERNO polskie spektakle oceniało międzynarodowe jury: Snježana Abramović Milković z Chorwacji, Francesc Casadesús i Calvó z Hiszpanii, Park Junghee z Korei Południowej, Thobile Maphanga z Republiki Południowej Afryki, Giacomo Pedini z Włoch oraz Deepan Sivaraman z Indii.
Grand Prix i statuetka Boskiego Komedianta przypadła "Fobii" z warszawskiego Nowego Teatru, wyreżyserowanej przez szwedzkiego reżysera Markusa Ohrna. Spektakl, który nie boi się najbardziej radykalnych rozwiązań, doceniono za "odwagę w artystycznej prowokacji, która nakłuwa społeczną wrażliwość, każąc dostrzec tematy dotychczas ignorowane". Grand Prix dla Radia Kraków komentuje dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski.
Dwie nagrody - za scenografię dla Małgorzaty Szczęśniak oraz aktorską dla Mai Komorowskiej - przypadły "Elizabeth Costello" Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru w Warszawie.
Tegoroczna Boska Komedia należała w tym roku do aktorek. Jury doceniło Karolinę Kowalską główną nagrodą aktorską za tytułową kreację w "Pięknej Zośce" w reżyserii Marcina Wierzchowskiego z gdańskiego Teatru Wybrzeże, a nagrodą aktorską Emose Uhunmwangho za "Złote płyty" w reżyserii Mateusza Pakuły z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu.
Przez część obserwatorów typowana do Grand Prix "Piękna Zośka" otrzymała też reżyserską nagrodę dla Wierzchowskiego, jury zauważyło również światła w tym przedstawieniu, zaprojektowane przez Szymona Kluza.
Dwa wyróżnienia - za kompozycję wokalną dla Marty Górnickiej oraz za choreografię dla Evelin Facchini - zdobyły "Matki. Pieśni na czas wojny", kolejny projekt Chóru Kobiet Marty Górnickiej, firmowany przez Teatr Powszechny w Warszawie oraz Maxim Gorki Theather w Berlinie.
Listę laureatów zamyka Jan Duszyński, uhonorowany za "pejzaż dźwiękowy" w spektaklu "Antygona w Molenbeek" w reżyserii Anny Smolar z Teatru Dramatycznego w Warszawie.
Znamy już nagrodzonych, ale Boska Komedia kończy się dopiero w niedzielę. Krakowska publiczność zobaczy jeszcze "Elizabeth Costello" oraz "Spiegelneuronen/Neurony lustrzane" - wspólną produkcję Sasha Waltz & Guests oraz Rimini Protokoll, może też wziąć udział w debatach o polskim dramacie oraz współczesnych obliczach narcyzmu.
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia jest organizowany przez Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie. Działa nieprzerwanie od 2008 roku. Jest największym festiwalem teatralnym w Polsce. Partnerami strategicznymi Festiwalu są: Miasto Kraków i Instytut Adama Mickiewicza. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.