To porozumienie wynikające z regulacji unijnych, między innymi pakietu "Fit for Fifty five". Firmy wraz z miastem mają prowadzić działania edukacyjne, wprowadzać przyjazne klimatowi innowacje w swoich firmach oraz wspierać miasto w polityce klimatycznej.

„Pakt dla klimatu” to rozwiązanie w Polsce wciąż mało znane, na które zdecydowały się na razie tylko dwa samorządy. W Europie to już jednak norma.

Np. Madryt, Amsterdam, Bilbao. Taką inicjatywę podjęło też miasto Warszawa, gdzie mamy taki pakt dla klimatu z przedsiębiorcami podpisany. Dwa miasta w Polsce taką inicjatywę rozpoczęły - mówiła Małgorzata Starnawska z Urzędu Miasta.

Ekologiczny transport i energooszczędne mieszkalnictwo. To dwa obszary, na których miasto skupia w walce o neutralność klimatyczną największą uwagę. Tam efekty działań są najbardziej widoczne.

W ramach tych działań Krakowie powstało już 150 superenergooszczędnych budynków.

Zarówno kwestie samej konstrukcji budowlanej, także kwestie związane z pompami ciepła, panelami fotowoltaicznymi. Każdy z tych budynków ma pokazaną oszczędność energetyczną liczoną w milionach kilodżuli – mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Ważnym krokiem w osiągnięciu neutralności klimatycznej ma być wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Ta zacznie obowiązywać już za rok i ma – zdaniem urzędników – znacznie poprawić jakość powietrza w Krakowie:

Tlenków azotu emitowanych przez samochody będzie mniej o około 50%, natomiast jeśli chodzi o pył zawieszony, to tego, który pochodzi z transportu, będzie mniej o około 80%. Szacuje się, że mniej więcej od 30 do 405 całego pyłu zawieszonego w miastach, w tym w Krakowie, pochodzi właśnie z transportu - mówił Maciej Piotrkowski z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Wcześniejsze działania miasta pokazały, że realizacja tych ambitnych celów jest możliwa – dodawał Andrzej Kulig.

Na razie firm, które przystąpiły do paktu, jest 11. Jak jednak prognozuje Łukasz Słoniowski z Krakowskiego Parku Technologicznego, niedługo kolejni przedsiębiorcy zaczną się do niego przystępować:

To są benefity związane z odbiorem firmy, z wizerunkiem firmy. Jesteśmy firmą nowoczesną, ekologiczną, ograniczamy nasz zły wpływ na środowisko, a to są rzeczy nie do przecenienia. Im bardziej świadomi stajemy się jako konsumenci, tym bardziej wybieramy firmy, z której systemem wartości się identyfikujemy, a nie jedynie rodzajem wytwarzanych produktów.

Neutralność klimatyczna według unijnych planów ma zostać osiągnięta w Europie do 2050 roku.