Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Drogowcy betonują tunel w Zielonkach w ciągu budowanej Północnej Obwodnicy Krakowa. ZDJĘCIA

  • Radio Kraków
  • date_range Środa, 2024.05.22 07:10 ( Edytowany Środa, 2024.05.22 07:16 )
Drogowcy rozpoczęli betonowanie drugiego tunelu na budowanej Północnej Obwodnicy Krakowa. Chodzi o ponad półkilometrowy przejazd w Zielonkach. Betonowanie potrwa około miesiąca. Nieco ponad 12-kilometrowy odcinek północnej obwodnicy, łączący Modlniczkę z Mistrzejowicami w Nowej Hucie, ma być gotowy jesienią. Znacznie później powstanie sam węzeł Mistrzejowice, który połączy północną obwodnicę z trasą S7 w kierunku Warszawy.

fot: materiały prasowe GDDKiA

Budowana Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie miała długość 12,3 km i dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.

Do węzła Modlnica dobudowane zostaną cztery łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to Zielonki, Węgrzce, Batowice i Kraków Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także dwa tunele, 27 obiektów (wiadukty, estakada) i 4 km murów oporowych.

Oba tunele mają łącznie ponad 1,1 km długości. Obiekt w Zielonkach ma 653 m, a w Dziekanowicach 496 m. Między tunelem w Dziekanowicach a węzłem Węgrzce powstaje najdłuższa na odcinku S52 estakada, mająca prawie 570 metrów długości. Biegnie ona nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Faktycznie ten obiekt składa się z dwóch estakad, o długości 569 m i 565 m. Długości obu konstrukcji są różne, bo są one poprowadzone w łuku. Dlatego obiekt południowy, będący „wewnętrznym” łukiem, jest o niespełna 4 metry krótszy. Jezdnia estakady będzie przebiegać w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu.  

Kontraktowy termin oddania tej inwestycji do użytku to wrzesień 2024 roku. Trwają analizy dotyczące ewentualnego niewielkiego przesunięcia tego terminu ze względu na intensywne opady deszczu w ostatnich latach i większy niż pierwotnie planowano zakres prac archeologicznych.

Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł, a łączny koszt realizacji to prawie 2,4 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 680 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Firma Libamix jest producentem worków big-bag, które są wykorzystywane w wielu branżach, w tym przy realizacji dużych projektów budowlanych, takich jak budowa Północnej Obwodnicy Krakowa.

Autor:
Radio Kraków

Opracowanie:
Krzysztof Orski

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię