Przypomnijmy, od 8 sierpnia w Krakowie można zgłaszać porzucone hulajnogi. To pokłosie umowy, jaką miasto podpisało umowę z operatorami hulajnóg elektrycznych. Nowe zasady miały spowodować, że w centrum miasta nie będzie już porzuconych pojazdów.
Według nowych zasad miasto dzierżawi teren operatorom hulajnóg elektrycznych, w których powstają punkty mobilności. Tylko w nich można zostawić wypożyczoną wcześniej hulajnogę.
W obszarze drugiej obwodnicy, czyli Starego Miasta, dostępne są łącznie 163 punkty mobilności. Jeśli ktoś zauważy hulajnogę, która jest poza tym obszarem, może to zgłosić na adres mailowy: [email protected] lub dzwoniąc na numer telefonu: 501 678 116.
Wiadomości odbierane są przez całą dobę i zazwyczaj w niecały kwadrans przekazywane są firmie odpowiedzialnej za relokację. Ta ma z kolei dwie godziny na usunięcie źle zaparkowanej hulajnogi.
Zgłoszeń jest sporo – od początku działania systemu było ich ponad pół tysiąca. W rekordowych dniach informowano nawet o 20–30 porzuconych hulajnogach. W ciągu dnia najczęściej zgłoszenia dotyczą okolic dworców: kolejowego i autobusowego. Wieczorami i w weekendy najwięcej zgłoszeń pochodzi z okolic Plant i Kazimierza.
Średnia liczba zgłaszanych hulajnóg za jednym razem spadła od początku sierpnia o połowę. Teraz zazwyczaj jest to kilka sztuk. Znacząco mniej jest też samych wiadomości.
Liczba zgłoszeń w kolejne weekendy sierpnia:
- 11–13 sierpnia – 83 zgłoszenia
- 18–20 sierpnia – 50 zgłoszeń
- 25–27 sierpnia – 49 zgłoszeń.
Zdarzają się nadal zgłoszenia spoza wyznaczonej strefy. Wówczas osoby otrzymują wiadomość zwrotną, że tę informację należy przekazać straży miejskiej. Jeśli doszło do złamania przepisów, pojazd jest odholowywany na parking (jest to inna, bardziej złożona procedura niż ta, wynikająca z umowy z operatorami).