Krakowianie mogą odpowiedzieć między innymi na pytanie, jakie pojazdy ich zdaniem najbardziej pogarszają jakość powietrza w mieście. Ankieta dostępna jest do 9 grudnia na stronie www.krakow.pl. Po jej zakończeniu odpowiedzi mieszkańców pomogą władzom Krakowa opracować nowy projekt uchwały, który zostanie poddany kolejnym konsultacjom społecznym. Dopiero wtedy Rada Miasta otrzyma kompletny, ostateczny projekt uchwały określający kształt Strefy Czystego Transportu w Krakowie.
Przypomnijmy, niedawno Zarząd Transportu Publicznego uruchomił kampanię, która ma przeciwdziałać dezinformacji i obalić mity związane z SCT.
Czym jest Strefa Czystego Transportu?
Radni Krakowa przyjęli uchwałę o SCT w 2022 r., ale nie weszła ona w życie, ponieważ Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził jej nieważność. Sąd znalazł w niej wady, do których zaliczył m.in. brak jasnego określenia granic SCT. Wyrok jest nieprawomocny, bo na postanowienie WSA wpłynęła skarga kasacyjna do NSA.
Od grudnia 2021 r. do czerwca 2024 r., w związku z SCT Zarząd Transportu Publicznego zawarł z kontrahentami umowy opiewające na ok. 1,3 mln zł brutto. Ponad 900 tys. z tej kwoty stanowiło przygotowanie informatycznego systemu do obsługi SCT, były to także umowy dotyczące promocji SCT.
SCT w Krakowie miała obowiązywać w całym mieście. Do strefy nie mogłyby wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają normy co najmniej Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli normy co najmniej Euro5.