Jak przekazał w środę rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, na zamówienie składa się siedem pojazdów przegubowych i 13 standardowych o długości 12 metrów. Oferty na oba typy autobusów przedstawiły firmy: Volvo, Solaris oraz Irizar. Z kolei Autosan jest zainteresowany dostarczeniem wyłącznie pojazdów standardowych.

"Wszystkie oferty będą teraz dokładnie sprawdzane, a o wyborze najlepszej oferty będzie decydować nie tylko cena i parametry techniczne, ale także termin dostawy" - zaznaczył Gancarczyk. Jak wyjaśnił, producenci, którzy zadeklarowali termin wcześniejszy niż 12 miesięcy, otrzymają dodatkowe punkty.

Wszystkie zamówione autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Każdy pojazd będzie wyposażony w trzy sposoby ładowania: przez wtyczkę oraz przez pantograf, który umożliwi ładowanie szybkie oraz wolne.

Przewoźnik zamierza skierować nowe bezemisyjne autobusy na trasy w rejonie Alei Trzech Wieszczów, a więc tam, gdzie najczęściej dochodzi do przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Zakup 20 autobusów będzie dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa przyznająca MPK w Krakowie dotację w wysokości 41,7 mln zł została podpisana w grudniu ub.r.

"Dzięki temu koszty związane z realizacją tego przedsięwzięcia w prawie 80 proc. będą pochodzić z bezzwrotnej dotacji" - wskazał rzecznik krakowskiego MPK i przypomniał, że po dostawie 20 elektryków flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do prawie 100 pojazdów.