Urzędnicy poinformowali, że nie będzie przetargu na uruchomienie nowego systemu - tak przynajmniej wynika z odpowiedzi na zapytanie złożone w tej sprawie przez radnego Łukasza Gibałę.
Zamiast miejskiej wypożyczalni Zarząd Transportu Publicznego zapowiada inny sposób wsparcia dla tych, którzy po mieście wolą przemieszczać się rowerami. Przedstawiciele ZTP wyjaśniają, że system miejskiego roweru elektrycznego nie wypalił z kilku powodów.
"Zmarnowaliśmy już na samym początku dużo czasu, ponieważ były domniemania, że taki rower publiczny może uruchomić bezkosztowo dla miasta. Ogłosiliśmy takie ogłoszenie na Biuletynie Informacji Publicznej. Żadna firma się nie zgłosiła. Przede wszystkim naszym zadaniem jest to, aby ten rower funkcjonował bardzo dobrze i żeby był zachęcający dla mieszkańców" - mówi Sebastian Kowal.
Później urząd postanowił wygospodarować około 70-ciu milionów na uruchomienie wypożyczalni elektryków z finansowym wsparciem miasta. Wtedy pojawiły się kolejne kłopoty.
"Każda firma ma problemy z pozyskaniem części do rowerów. Jedna firma, która ma rowery do dyspozycji, ma je w stanie, w którym nie chcielibyśmy ich dawać do użytku naszym mieszkańcom" - komentuje Kowal
To de facto pogrzebało plany dotyczące uruchomienia systemu rowerów elektrycznych, który miał ruszyć w te wakacje. Radny Łukasz Gibała, który zapytał o dalsze plany miasta związane z miejską wypożyczalnią otrzymał krótką odpowiedź: po tym jak dotychczasowe starania zakończyły się fiaskiem - urząd nie planuje na razie kolejnego przetargu. Zdaniem Gibały pora skończyć z marzeniami o rowerze elektrycznym i powrócić do koncepcji wypożyczania tradycyjnych jednośladów.
"Mam nadzieję, że to będzie nauczka dla prezydenta. Mam nadzieję, że wrócimy do tematu uruchomienia zwykłej wypożyczalni rowerów miejskich, takich tradycyjnych, bez silnika elektrycznego. Oczywiście, potem rowery elektryczne mogą być czymś w rodzaju dodatku, ale tylko i wyłącznie dodatku. Bazą powinny być zwykłe rowery" - mówi Gibała.
Zadowolenia z tego, że uruchomienie systemu roweru elektrycznego okazało się niemożliwe nie kryje radny Łukasz Wantuch. Już w lutym podczas sesji rady miasta kiedy dyskutowano o przyszłości miejskich jednośladów wskazywał, że elektryki nie są dobrym pomysłem.
"Taki jeden rower może kosztować nawet 15 tys. złotych. Do tego dochodzą koszty serwisu, ładowania baterii, są to monstrualne koszty. Uważam, że o wiele lepszym rozwiązaniem byłby system oparty na rowerach pneumatycznych, czyli z silnikiem na sprężone powietrze. Biorąc pod uwagę zarówno ekonomię jak i ekologię, uważam, że możemy chociaż zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem" - mówi Wantuch.
W sierpniu przedstawiciele miasta mają spotkać się z firmą oferującą taki sprzęt. Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego pytany o przyszłość miejskiego roweru zapewnia, że wypożyczalnia wróci, na razie jednak nie wiadomo w jakim kształcie.
Na razie urzędnicy planują wykorzystać kilkadziesiąt elektryków zakupionych w ramach unijnego programu. Jak dotąd można było bezpłatnie wypożyczać je w rejonie pętli Czerwone Maki. Tyle że rower należy stamtąd pobrać i zwrócić w to samo miejsce. Rowery mają być rozdzielone w taki sposób, aby stacje pojawiły się przy każdym parkingu Park&Ride. Urzędnicy nie wykluczają, że jeśli pomysł się sprawdzi - miasto zakupi kolejne jednoślady. Ne wiadomo jednak jeszcze, w jaki sposób miałaby działać taka wypożyczalnia i kto pokrywałby koszty obsługi aplikacji oraz naprawy i serwisu sprzętu.
Na razie urzędnicy planują wykorzystać kilkadziesiąt elektryków zakupionych w ramach unijnego programu. Jak dotąd można było bezpłatnie wypożyczać je w rejonie pętli Czerwone Maki. Tyle że rower należy stamtąd pobrać i zwrócić w to samo miejsce. Rowery mają być rozdzielone w taki sposób, aby stacje pojawiły się przy każdym parkingu Park&Ride. Urzędnicy nie wykluczają, że jeśli pomysł się sprawdzi - miasto zakupi kolejne jednoślady. Ne wiadomo jednak jeszcze, w jaki sposób miałaby działać taka wypożyczalnia i kto pokrywałby koszty obsługi aplikacji oraz naprawy i serwisu sprzętu.