Cel, który sobie stawiam jako pierwszy, to resume, albo mówiąc mniej krańcowo rodzaj snapshotu, migawki z teraźniejszego krakowskiego życia kulturalnego. Narzędziami do tego będą analizy miejskich instytucji kultury – zarówno pod kątem zarządzania, jak też pól działalności i wreszcie grup odbiorców, ale też stworzenie obrazu tego, jak wygląda nieinstytucjonalne życie kulturalne. Bez tego mapa kulturalnego Krakowa byłaby niepełna
– mówił podczas swojego pierwszego wystąpienia Paweł Szczepanik.
W Radiu Kraków i Radiu Kraków Kultura rozmawiamy o wyzwaniach, z którymi mierzy się nowy pełnomocnik. O zmianach, które będzie rekomendował, o środkach, którymi dysponuje. O tym, co warto naprawić lub zmienić w krakowskiej kulturze.
- Ja może bym nawet powiedział, że chyba po prostu nie wiemy do końca, co się w krakowskiej kulturze dzieje. To odważna teza, wiem. Mamy bodaj 29 instytucji kultury, które stanowią o jakości tego, co się w Krakowie dzieje. Natomiast odnoszę też wrażenie, że towarzyszy temu ogromny znak zapytania, jeśli chodzi o to, co dzieje się w pozainstytucjonalnym życiu kulturalnego Krakowa. I tego bardzo chciałbym się dowiedzieć, co więcej, chciałbym to pokazać i wzmocnić.
A co właściwie może pełnomocnik?
- To jest taka dość, powiedziałbym, egzotyczna funkcja. Z jednej strony ten tytuł jest pełen mocy, o tym świadczy choćby jego nazwa. Natomiast w rzeczywistości to Wydział Kultury jest bardzo skutecznym, organizacyjnym ramieniem miasta, które zajmuje się instytucjami kultury, ale też sprawuje nadzór nad pozainstytucjonalnym życiem kulturalnym, stypendiami, grantami, etc. To Wydział Kultury przesiewa to, komu i ile dać, jego rolą jest głównie transferowanie najróżniejszych środków. Natomiast pełnomocnik nie wydaje decyzji administracyjnych. Pełnomocnik nie ma budżetu, nie ma właściwie żadnego zespołu swojego. Jestem jednak częścią Wydziału Kultury, więc mam bardzo realny wpływ na opiniowanie najróżniejszych rzeczy.
- Pełnomocnik jako "szara eminencja"?
Jeszcze coś innego. My w Polsce źle kojarzymy to słowo, ale w Stanach Zjednoczonych instytucja lobbysty jest czymś zupełnie normalnym. Różnica jest tylko taka, że ja lobbuję na rzecz całej kultury w Krakowie, a nie jakiegoś wybranego podmiotu. I tak, w dużym uproszczeniu widzę moją misję.
Paweł Szczepanik jest absolwentem dziennikarstwa i komunikacji społecznej, dziennikarzem muzycznym specjalizującym się w muzyce wieków XVI–XVIII, a także menedżerem kultury. Był kierownikiem muzycznym Radia Kraków Kultura, z którym jest związany od 2017 roku, jest dyrektorem artystycznym i organizacyjnym Kromer Festival Biecz.
W latach 2012–2019 był związany z krakowskimi instytucjami kultury – Capellą Cracoviensis, w której odpowiadał za komunikację działań artystycznych zespołu oraz z Krakowskim Biurem Festiwalowym, gdzie opiekował się projektami muzycznymi oraz współtworzył program festiwalu Misteria Paschalia, we współpracy z dyrektorami-rezydentami edycji 2017–2020. Był sekretarzem Fundacji {oh!} Orkiestra Historyczna i menedżerem zespołu, pełnił także funkcję w zarządzie Stowarzyszenia i Fundacji Radiofonia.
Do zadań pełnomocnika prezydenta ds. kultury należy, między innymi, kreowanie założeń funkcjonowania i rozwoju poszczególnych obszarów kultury w mieście, programowanie i wdrażanie miejskiej polityki w tym zakresie, inicjowanie przedsięwzięć, wykorzystujących potencjał sektorów: kultury, kreatywnego i dziedzictwa kulturowego.