Jak przekazały władze Krakowa, zgodnie z podpisanym niedawno aneksem do umowy dotacyjnej z gminą Kraków, w tym roku na dofinansowanie budowy nowej linii tramwajowej zostanie przeznaczone 35,4 mln zł, a w 2023 r. – 2,68 mln zł.
Tzw. środki igrzyskowe będą przeznaczone m.in. na przebudowę podstacji trakcyjnej „Prądnicka” wraz z wyposażeniem elektroenergetycznym oraz realizację kabli zasilających i powrotnych sieci trakcyjnej.
Pieniądze na przygotowanie igrzysk zasilą także część drogową inwestycji. Dofinansowana zostanie budowa kilku odcinków ulic, m.in. od Fieldorfa-Nila do Opolskiej, od Opolskiej do Pachońskiego, nowy odcinek ul. Pachońskiego czy łącznik ul. Słomczyńskiego i Kuźnicy Kołłątajowskiej. Środki z tego przedsięwzięcia zasilą też budowę tunelu drogowego wzdłuż ul. Opolskiej.
Według przekazanych przez krakowski magistrat informacji łącznie budowa linii tramwajowej uzyska rządowe dofinansowanie w ramach przygotowań do III Igrzysk Europejskich w wysokości 38 mln zł. „Dzięki temu wartość środków zewnętrznych na to zadanie wraz z dotacją unijną w wysokości ok. 184 mln zł wyniesie ogółem 222 mln zł” - wskazały władze miasta.
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji dojeżdżających samochodami oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach typu park and ride.
W ramach zadania budowanych jest siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. W ramach projektu powstaje też nowy układ drogowy o charakterze osiedlowym oraz 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych.
Po zakończeniu inwestycji dojazd tramwajem z północnych krańców Krakowa do Śródmieścia potrwa nieco ponad 20 minut. Nowy układ drogowy, który powstaje w ramach zadania, uporządkuje również ruch samochodowy w tej części miasta.