- A
- A
- A
Auta na prąd w Krakowie? Nieprędko. ZDJĘCIA
Dwa lata temu w trzech miejscach w mieście pojawiły się stacje do ładowania e-samochodów. Ale żadna z nich nie działa.Zbliżający się Tydzień Zrównoważonego Transportu będzie w Krakowie przebiegał pod hasłem... promowania jazdy samochodami elektrycznymi.
Kraków miał być stolicą ekologicznego transportu. Tymczasem nie dość, że kolejnych stacji nie ma, to jeszcze trzy istniejące, nie działają.
Stacje stoją przy ulicy Czerwone Maki na Ruczaju i obok biura paszportowego przy Alei Powstania Warszawskiego. Obie prowadzą prywatne firmy, z którymi trzeba podpisać umowę. W całej Małopolsce takich stacji jest około dziesięciu.
Stacje pojawiły się w ramach unijnego projektu, który koordynowała Agencja Rozwoju Regionalnego z Mielca. Zleciła ona uruchomienie stacji prywatnej firmie. Kraków nie miał wpływu na powodzenie tego projektu. Nie był właścicielem stacji - a tylko udostępnił miejsca. Teraz urzędnicy myślą jak na własną rękę uratować to interesujące przedsięwzięcie.
Pozostaje tylko zadać pytanie - po co...
W Krakowie jest zarejestrowanych... 7 ekologicznych samochodów. 6 osobowych i jedna ciężarówka. Auta, choć małe, są bardzo drogie. Kosztują ponad 100 tysięcy zł. Jednak przejechanie stu kilometrów na prądzie to już koszt znacznie niższy - nawet 3 zł.
Jak twierdzi profesor Witold Grzegożek z Politechniki Krakowskiej z zakładu budowy pojazdów samochodowych, od dawna próbuje się budować pojazdy elektryczne na uczelniach wyższych. Na Politechnice Krakowskiej powstaje rocznie jeden pojazd, na którym można dokonywać ćwiczeń.
Twierdzi też, że powstawanie samochodów elektrycznych nie jest jeszcze zbyt popularne. Głównym problemem są baterie, które nie mają odpowiedniej pojemności. Poza tym takie samochody są znacznie droższe, mniejsze i mniej komfortowe, a dodatkowo ilość stacji ładowania takich pojazdów jest znacznie ograniczona. Jeśli ilość samochodów wzrośnie, potrzebna będzie też duża ilość stacji i znaczne zapotrzebowanie energetyczne. Co może doprowadzić do obciążeń energetycznych.
Plusy tych pojazdów według profesora to niskie zużycie energii, znacznie niższy koszt użytkowania oraz to, że są one bardzo cichymi pojazdami, co jest niezwykle ważne w zastosowaniach wojskowych.
[Posłuchaj: ]
Komentarze (0)
Najnowsze
-
19:24
Bez parkingu i z dala od przystanku tramwajowego. W grudniu PKP uruchomi nowy przystanek kolejowy w Mistrzejowicach
-
19:24
Są smaczne, jadalne i rosną w mieście czyli o grzybobraniu w krakowskich parkach
-
19:05
W Bolesławiu znów zapadła się ziemia. Dziura o średnicy 7 metrów pojawiła się przy Centrum Kultury
-
18:48
Polski Alarm Smogowy: "trzeba wesprzeć osoby nieporadne i bezwzględnie karać tych, którzy świadomie łamią przepisy antysmogowe"
-
17:52
Małopolscy terytorialsi szkolą się na SONDZIE. Matka z córką na kursie dla podoficerów
-
17:33
Koniec z wypadkami i wymuszaniem pierwszeństwa. Niebezpieczne skrzyżowanie w Nawojowej ma być przebudowane
-
17:17
Zataczał się prowadząc za rękę dziecko. Pijany ojciec miał ponad 2 promile alkoholu
-
16:59
Uzdrowisko Krynica - Żegiestów zapowiada zmiany i nowe otwarcie
-
16:55
Marcin Ryszka Lodołamaczem!
-
16:12
Rektor Politechniki Krakowskiej: Żeby budować metro, musimy wiedzieć, w jakim kierunku rozwinie się miasto
-
15:39
Jest zielone światło dla budowy nowego stadionu Hutnika. Na razie jednak pieniędzy wystarczy tylko na projekt i dokumentację
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze