- A
- A
- A
Auta na prąd w Krakowie? Nieprędko. ZDJĘCIA
Dwa lata temu w trzech miejscach w mieście pojawiły się stacje do ładowania e-samochodów. Ale żadna z nich nie działa.Ekologiczne auta w Krakowie
Zbliżający się Tydzień Zrównoważonego Transportu będzie w Krakowie przebiegał pod hasłem... promowania jazdy samochodami elektrycznymi.
Kraków miał być stolicą ekologicznego transportu. Tymczasem nie dość, że kolejnych stacji nie ma, to jeszcze trzy istniejące, nie działają.
Stacje stoją przy ulicy Czerwone Maki na Ruczaju i obok biura paszportowego przy Alei Powstania Warszawskiego. Obie prowadzą prywatne firmy, z którymi trzeba podpisać umowę. W całej Małopolsce takich stacji jest około dziesięciu.
-
-
-
-
-
-
crop_free
1
/ 6
Stacje pojawiły się w ramach unijnego projektu, który koordynowała Agencja Rozwoju Regionalnego z Mielca. Zleciła ona uruchomienie stacji prywatnej firmie. Kraków nie miał wpływu na powodzenie tego projektu. Nie był właścicielem stacji - a tylko udostępnił miejsca. Teraz urzędnicy myślą jak na własną rękę uratować to interesujące przedsięwzięcie.
Pozostaje tylko zadać pytanie - po co...
W Krakowie jest zarejestrowanych... 7 ekologicznych samochodów. 6 osobowych i jedna ciężarówka. Auta, choć małe, są bardzo drogie. Kosztują ponad 100 tysięcy zł. Jednak przejechanie stu kilometrów na prądzie to już koszt znacznie niższy - nawet 3 zł.
Jak twierdzi profesor Witold Grzegożek z Politechniki Krakowskiej z zakładu budowy pojazdów samochodowych, od dawna próbuje się budować pojazdy elektryczne na uczelniach wyższych. Na Politechnice Krakowskiej powstaje rocznie jeden pojazd, na którym można dokonywać ćwiczeń.
Twierdzi też, że powstawanie samochodów elektrycznych nie jest jeszcze zbyt popularne. Głównym problemem są baterie, które nie mają odpowiedniej pojemności. Poza tym takie samochody są znacznie droższe, mniejsze i mniej komfortowe, a dodatkowo ilość stacji ładowania takich pojazdów jest znacznie ograniczona. Jeśli ilość samochodów wzrośnie, potrzebna będzie też duża ilość stacji i znaczne zapotrzebowanie energetyczne. Co może doprowadzić do obciążeń energetycznych.
Plusy tych pojazdów według profesora to niskie zużycie energii, znacznie niższy koszt użytkowania oraz to, że są one bardzo cichymi pojazdami, co jest niezwykle ważne w zastosowaniach wojskowych.
[Posłuchaj: ]
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
19:37
FIS zawiesił tymczasowo Lindvika i Forfanga, zamieszanych w aferę z kombinezonami
-
19:31
Przełom w sprawie przyszłości 140 ogródków działkowych na Woli Duchackiej
-
18:39
Korespondent wojenny: Amerykanie zorientowali się, że dotychczasowy sposób postępowania z Ukrainą jest nieefektywny
-
17:48
Mariusz Błaszczak w Krakowie: malejąca liczba zgłoszeń do wojska to zła wróżba dla Polski
-
17:45
Potrzebna nam dieta informacyjna
-
17:07
Czy III RP może czegoś nauczyć się od II RP?
-
16:18
Witkacy Atelier – kreatywna przestrzeń dla młodych talentów w Zakopanem
-
16:00
Czy big techy zarządzają naszymi emocjami? „To cyniczna gra i o tym powinniśmy rozmawiać"
-
15:46
Witkacy Atelier – kreatywna przestrzeń dla młodych talentów w Zakopanem
-
15:45
Kontrowersje w Zakopanem: Park Miejski nadal zamknięty po wystawie iluminacji
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze