„Celem podpisanego porozumienia jest rozwinięcie szeroko zakrojonej wymiany doświadczeń teoretycznych i praktycznych w obszarze infrastruktury lotniskowej” - zadeklarowali sygnatariusze porozumienia.
Dziekan Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH prof. Jacek Matyszkiewicz zadeklarował, że w ramach tej inicjatywy uczelnia zobowiązuje się do udostępnienia swojego wkładu naukowego, obejmującego wiedzę i kompetencje naukowe pracowników oraz dostęp do zaawansowanych laboratoriów badawczych.
„Mimo że nazwa naszego wydziału jednoznacznie wskazuje na ziemskie konotacje, to możliwość szerokiej współpracy z Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków Airport pozwoli nam nie tyle odlecieć, co mocniej rozwinąć skrzydła. Mam tu na myśli przede wszystkim wykorzystanie ogromnego potencjału naukowego wydziału, który z pożytkiem można wykorzystać do tworzenia efektywnych i nowatorskich rozwiązań w zakresie infrastruktury lotniskowej” – poinformował w środę dziekan.
Lotnisko Kraków Airport – zapowiedział jego prezes Radosław Włoszek - w ramach porozumienia zaoferuje doświadczonych specjalistów w dziedzinie planowania i funkcjonowania infrastruktury lotniskowej. Ponadto, port zapewni dostęp do niezbędnej infrastruktury lotniskowej, umożliwiając przeprowadzanie badań naukowych oraz realizację projektów związanych z rozwojem infrastruktury lotniskowej.
„Jesteśmy przekonani, że ta współpraca przyniesie obopólne korzyści, umożliwiając rozwój nowych technologii i metod w obszarze infrastruktury lotniskowej. Wierzymy, że połączenie naszych zasobów naukowych i praktycznych doświadczeń przyczyni się do rozwoju sektora lotniczego na lokalnym i globalnym poziomie” - wskazał Włoszek.
W 2023 roku krakowskie lotnisko obsłużyło 9 mln 404 tys. 611 pasażerów i jako pierwszy port regionalny w kraju przekroczyło próg 9 mln osób w ciągu roku. Prezes portu zapowiadał niedawno, że wartość inwestycji realizowanych i zaplanowanych w tzw. planie generalnym lotniska na najbliższe lata to ok. 3 mld zł. Najważniejsze przedsięwzięcia to budowa nowego pasa startowego i rozbudowa terminala pasażerskiego wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym. Po realizacji tych planów lotnisko powinno osiągnąć przepustowość 16 mln pasażerów rocznie.