- A
- A
- A
A. Zdebski: W przypadku Małopolski dominantą jest Kraków
Próba lansowania hasłem, które wskazywałyby na regiony jako na markę to dobry pomysł, natomiast wykonanie i skuteczność oddziaływania takiego hasła to inna sprawa. To trudniejsze. - twierdzi Andrzej Zdebski, prezes krakowskiej Izby Przemysłowo-HandlowejZapis rozmowy Jacka Bańki z Andrzejem Zdebskim, prezesem krakowskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Pan kiedykolwiek słyszał takie sformułowanie: „Dobre bo Małopolskie”?
- Próba lansowania hasłem, które wskazywałyby na regiony jako na markę to dobry pomysł, natomiast wykonanie i skuteczność oddziaływania takiego hasła to inna sprawa. To trudniejsze.
O ile przymiotnik „krakowski” dobrze się kojarzy, o tyle „małopolski” nie wywołuje konkretnych skojarzeń.
- Mówimy o połączeniu symbolu z regionem i o ewentualnych korzyściach. Używanie marki, żeby mieć korzyści ze sprzedaży produktów regionalnych, to rzecz ważna. Wydaje się, ze w Polsce jest to zaniedbane. Powinniśmy zacząć od promocji marki Polska. Potem musimy zacząć promować regiony i miasta. Najważniejsza jest marka Polski, żeby było „Co polskie to dobre”. Musimy mieć takie skojarzenia jak: mercedes – Niemcy, Szwajcaria – zegarki, Toskania – klimat i wina. Toskania to dobry przykład. Polacy mówią „Jedziemy do Toskanii a nie do Florencji”. Mamy pewne określenia i marki, które nie są szczegółowo utożsamiane. To praca, żeby markę wypromować. To pomaga w zdobywaniu tych, którzy na miejscu zostawiają pieniądze.
Co mogłoby być związane z marką Małopolski?
- To trudne pytanie. Promocja regionów to trudne zadanie. W przypadku Małopolski dominantą jest Kraków. On jest znany i rozpoznawalny. Jakby przeprowadzić sondę to wiele osób by powiedziało, że Kraków leży w województwie Krakowskim. To ciekawe. Mówimy, że jedziemy na pomorze i to zarówno do Gdańska jak i Szczecina. To błąd. Kreowanie marek województw to trudna rzecz. Trzeba się podjąć kreowania marki Małopolska. To podobny kierunek jak Toskania – Florencja. Dobre wypromowanie marki Kraków – Małopolska to dobry, ale trudny kierunek.
Mówi pan, że nie jedziemy do Florencji, ale do Toskanii. Skoro u nas taką silną markę ma Kraków a nie Małopolska to być może trzeba to wszystko oprzeć na Krakowie?
- Myślę, że tak. Gdybyśmy próbowali skonstruować slogan, który by dobrze charakteryzował Małopolskę to wyglądałby on tak: „Dama z Łasiczką, Kraków, Małopolska”. Te trzy słowa w tej kolejności budują atrakcyjność. To najlepsza charakterystyka, która trafia dla ludzi na całym świecie. Leonardo da Vinci to światowa marka i to jest atrakcyjne dla ludzi. Do Luwru jedzie się dla Mony Lisy. Do Krakowa się jedzie także po Damę z Łasiczką. Jak się jedzie dla Leonarda da Vinci to się przyjeżdża do Krakowa i do Małopolski. Takich skojarzeń potrzeba. One muszą być proste i muszą trafiać do ludzi.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
19:24
Bez parkingu i z dala od przystanku tramwajowego. W grudniu PKP uruchomi nowy przystanek kolejowy w Mistrzejowicach
-
19:24
Są smaczne, jadalne i rosną w mieście czyli o grzybobraniu w krakowskich parkach
-
19:05
W Bolesławiu znów zapadła się ziemia. Dziura o średnicy 7 metrów pojawiła się przy Centrum Kultury
-
18:48
Polski Alarm Smogowy: "trzeba wesprzeć osoby nieporadne i bezwzględnie karać tych, którzy świadomie łamią przepisy antysmogowe"
-
17:52
Małopolscy terytorialsi szkolą się na SONDZIE. Matka z córką na kursie dla podoficerów
-
17:33
Koniec z wypadkami i wymuszaniem pierwszeństwa. Niebezpieczne skrzyżowanie w Nawojowej ma być przebudowane
-
17:17
Zataczał się prowadząc za rękę dziecko. Pijany ojciec miał ponad 2 promile alkoholu
-
16:59
Uzdrowisko Krynica - Żegiestów zapowiada zmiany i nowe otwarcie
-
16:55
Marcin Ryszka Lodołamaczem!
-
16:12
Rektor Politechniki Krakowskiej: Żeby budować metro, musimy wiedzieć, w jakim kierunku rozwinie się miasto
-
15:39
Jest zielone światło dla budowy nowego stadionu Hutnika. Na razie jednak pieniędzy wystarczy tylko na projekt i dokumentację
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze