Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

A. Zdebski: W przypadku Małopolski dominantą jest Kraków

  • Kraków
  • date_range Środa, 2013.08.21 09:20 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 06:11 )
Próba lansowania hasłem, które wskazywałyby na regiony jako na markę to dobry pomysł, natomiast wykonanie i skuteczność oddziaływania takiego hasła to inna sprawa. To trudniejsze. - twierdzi Andrzej Zdebski, prezes krakowskiej Izby Przemysłowo-Handlowej

archiwum RK


Zapis rozmowy Jacka Bańki z Andrzejem Zdebskim, prezesem krakowskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Pan kiedykolwiek słyszał takie sformułowanie: „Dobre bo Małopolskie”?

- Próba lansowania hasłem, które wskazywałyby na regiony jako na markę to dobry pomysł, natomiast wykonanie i skuteczność oddziaływania takiego hasła to inna sprawa. To trudniejsze.

O ile przymiotnik „krakowski” dobrze się kojarzy, o tyle „małopolski” nie wywołuje konkretnych skojarzeń.

- Mówimy o połączeniu symbolu z regionem i o ewentualnych korzyściach. Używanie marki, żeby mieć korzyści ze sprzedaży produktów regionalnych, to rzecz ważna. Wydaje się, ze w Polsce jest to zaniedbane. Powinniśmy zacząć od promocji marki Polska. Potem musimy zacząć promować regiony i miasta. Najważniejsza jest marka Polski, żeby było „Co polskie to dobre”. Musimy mieć takie skojarzenia jak: mercedes – Niemcy, Szwajcaria – zegarki, Toskania – klimat i wina. Toskania to dobry przykład. Polacy mówią „Jedziemy do Toskanii a nie do Florencji”. Mamy pewne określenia i marki, które nie są szczegółowo utożsamiane. To praca, żeby markę wypromować. To pomaga w zdobywaniu tych, którzy na miejscu zostawiają pieniądze.

Co mogłoby być związane z marką Małopolski?

- To trudne pytanie. Promocja regionów to trudne zadanie. W przypadku Małopolski dominantą jest Kraków. On jest znany i rozpoznawalny. Jakby przeprowadzić sondę to wiele osób by powiedziało, że Kraków leży w województwie Krakowskim. To ciekawe. Mówimy, że jedziemy na pomorze i to zarówno do Gdańska jak i Szczecina. To błąd. Kreowanie marek województw to trudna rzecz. Trzeba się podjąć kreowania marki Małopolska. To podobny kierunek jak Toskania – Florencja. Dobre wypromowanie marki Kraków – Małopolska to dobry, ale trudny kierunek.

Mówi pan, że nie jedziemy do Florencji, ale do Toskanii. Skoro u nas taką silną markę ma Kraków a nie Małopolska to być może trzeba to wszystko oprzeć na Krakowie?

- Myślę, że tak. Gdybyśmy próbowali skonstruować slogan, który by dobrze charakteryzował Małopolskę to wyglądałby on tak: „Dama z Łasiczką, Kraków, Małopolska”. Te trzy słowa w tej kolejności budują atrakcyjność. To najlepsza charakterystyka, która trafia dla ludzi na całym świecie. Leonardo da Vinci to światowa marka i to jest atrakcyjne dla ludzi. Do Luwru jedzie się dla Mony Lisy. Do Krakowa się jedzie także po Damę z Łasiczką. Jak się jedzie dla Leonarda da Vinci to się przyjeżdża do Krakowa i do Małopolski. Takich skojarzeń potrzeba. One muszą być proste i muszą trafiać do ludzi.


Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię