We wtorek w zajezdni tramwajowej Podgórze odbyła się prezentacja wyremontowanego tramwaju historycznego. Jest to wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, wyprodukowany w Waggonfabrik Wismar w 1930 r. na zamówienie przedsiębiorstwa tramwajowego ze Szczecina. W 1946 r. pojazd trafił do Poznania, gdzie był eksploatowany do 1970 r. Wtedy został sprzedany i zaadaptowany na altankę ogrodową. Od pierwotnego miejsca pochodzenia wagony tej serii nosiły w Poznaniu nazwę „Duży Szczeciniak”.
Jak przypomniał Waldemar Łosiak, inspektor ds. historii firmy z Biura Komunikacji Społecznej MPK Poznań, wagon przekształcony na altankę został odnaleziony przez miłośników komunikacji miejskiej dokładnie 20 lat temu na jednej z działek pod Poznaniem.
„20 lat temu wagon S2D został zabezpieczony dzięki działaniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych i decyzjom ówczesnego kierownictwa poznańskiego przewoźnika. Udało się go odbudować dzięki uporowi i konsekwencji wielu osób”
– wskazał przedstawiciel poznańskiego MPK.
Dzięki podpisanej w 2022 r. umowie między przewoźnikami z Krakowa i Poznania wagon trafił do stolicy Małopolski, gdzie przeszedł gruntowny remont w Stacji Obsługi i Remontów MPK. Stacja ta ma wieloletnie doświadczenie w przywracaniu do świetności historycznych pojazdów torowych.
Według Łosiaka wagon zasili rozbudowywaną flotę taboru historycznego poznańskiego MPK i w przyszłości powróci na torowiska w stolicy Wielkopolski do obsługi linii turystycznych.
„Nie zapominamy o swojej przeszłości i chcemy w sposób atrakcyjny przekazywać ją młodszym pokoleniom, a chyba nie ma na to lepszego sposobu niż przywracanie do ruchu zabytkowych pojazdów, aby każdy mógł się przekonać, jak podróżowano przed laty”
– wskazał przedstawiciel przewoźnika.
Wiceprezes krakowskiego MPK Mariusz Szałkowski przypomniał, że przedsiębiorstwa komunikacyjne z Krakowa i Poznania współpracują od kilku lat w zakresie historycznego taboru. Efektem tych działań jest np. trwająca od dwóch lat wymiana posiadanych zabytkowych tramwajów, które latem wożą pasażerów w ramach linii turystycznych.
„Tym razem ta współpraca objęła remont wagonu S2D, którym poznaniacy podróżowali ponad 50 lat temu. Mogę już dzisiaj zdradzić, że ze względu na wyjątkowość tego wagonu zdecydowaliśmy się na stworzenie jego wiernej kopii i włączenie jej do kolekcji naszych historycznych pojazdów”
– przekazał Szałkowski.
Podczas wtorkowej prezentacji w krakowskiej zajezdni wagon doczepny S2D został połączony z wagonem silnikowym z kolekcji krakowskiego MPK – 4N o numerze taborowym 43. Jak zwrócono uwagę, tramwaj ten został kupiony w 2017 od MPK Poznań, gdzie był nieużywany od wielu lat. Stało się tak, ponieważ w Krakowie nie zachował się ani jeden oryginalny egzemplarz tego typu.
Tak zestawiony skład odbył pierwszy przejazd z zajezdni tramwajowej Podgórze do pętli Borek Fałęcki. Następnie wyremontowany wagon S2D zostanie przygotowany do wyjazdu, a potem załadowany na specjalną lawetę, która zawiezie go do stolicy Wielkopolski.