Jak podaje GDDKiA, 2024 rok rozpoczęto, mając w budowie 74,3 km nowych tras w Małopolsce. Niespełna połowa z nich (35,9 km) to drogi ekspresowe. W tym roku planowane jest zakończenie budowy większości z tych odcinków. Kierowcy zyskają łącznie 50,5 km nowoczesnych dróg.
Zgodnie z kontraktami wykonawcy mają prawo zawiesić prace na trzy miesiące, między 16 grudnia a 15 marca. Mijającej zimy ta przerwa zaczęła się w rzeczywistości wcześniej i została wymuszona obfitymi opadami śniegu, które na przełomie listopada i grudnia przykryły inwestycje. Kolejne intensywne opady pojawiły się w styczniu, znów znacząco ograniczając możliwości budowlańców. Na żadnym z kontraktów nie doszło jednak do całkowitego wstrzymania prac.
S7
Budowane są dwa odcinki drogi ekspresowej nr 7 na północ od Krakowa – 5,3 km odcinek między węzłami Miechów i Szczepanowice oraz 18,3 km trasy od węzła Widoma do Nowej Huty. Dzięki tym inwestycjom dwa największe miasta w Polsce zyskają bezpośrednie połączenie drogą szybkiego ruchu.
Krótszy odcinek biegnie przez rolnicze tereny Wyżyny Miechowskiej. W zimie prowadzono prace ziemne w zakresie wykopów i budowy nasypów oraz prace wykończeniowe na skarpach, rowach odwadniających i w pasie rozdziału między jezdniami. Wykopano też ziemię pod zbiornik retencyjny w Bukowskiej Woli.
Montowano belki pod ekrany akustyczne. Zabetonowano płytę wiaduktu w Poradowie. Położono też warstwę wiążącą asfaltu na jezdni o długości 1,8 km. To dość dużo jak na tak krótki odcinek budowy, ale znacznie mniej niż pierwotnie planowano. Na większy zakres prac nie pozwoliły opady śniegu i mróz. Budowa jest zaawansowana w 76 proc. Planowane zakończenie w sierpniu.
Dłuższy odcinek jest zróżnicowany. W ponad 2/3 prowadzi przez tereny rolnicze, a pozostała część biegnie przez obszar Krakowa i jego najbliższych okolic. Na terenie całej budowy zimą prowadzono prace ziemne, w szczególności na terenie węzłów Łuczyce i Raciborowice. Poza wykopami przygotowywano też nasypy.
Budowano kanały technologiczne, przekładano sieci sanitarne, elektryczne, ciepłownicze i teletechniczne. Wzmacniano grunt między węzłami Mistrzejowice i Grębałów. Trwały prace związane z budową wiaduktów na terenie węzła Grębałów i na Alei Solidarności. Częścią inwestycji jest budowa nowego torowiska między przystankami Wańkowicza i Elektromontaż a Darwina. Ten etap prac, ze względu na obfite opady śniegu na przełomie listopada i grudnia i utrzymującą się później niekorzystną pogodę, nie został zrealizowany w zakładanym czasie. W lutym, kiedy warunki się poprawiły, przystąpiono do montowania rozjazdów i spawania torów.
Budowa jest zaawansowana w 53 proc., z czego odcinek pozamiejski w 69 proc., a miejski w 42 proc. Odcinek pozamiejski ma być ukończony w listopadzie i połączony tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa łącznicą węzła Mistrzejowice. Dalszy odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Termin uzależniony jest od uzyskania pozwolenia na budowę tego węzła. Założenie jest takie, że zostanie on zrealizowany w 2025 roku.
Wartość prac budowlanych to ponad 1,8 mld zł. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 miliony zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S52 Północna obwodnica Krakowa
Spośród 12,3 km trasy S52 niespełna 10 proc. biegnie pod ziemią, w dwóch tunelach w Dziekanowicach (496 m) i Zielonkach (653 m). Pierwszy z tych obiektów jest już praktycznie gotowy, w drugim zimą prowadzono intensywne prace. Dużym ułatwieniem było z pewnością to, że prace pod ziemią można prowadzić bez względu na deszcz czy śnieg. W styczniu osiągnięto ważny i symboliczny etap – przebito „na wylot” obie nitki tunelu, łącząc wykopy prowadzone od wschodniej i zachodniej strony.
Budowa jest na końcowym etapie realizacji, w zdecydowanej większości pozostały do zrobienia prace wykończeniowe. Roboty ziemne w ostatnich miesiącach były prowadzone głównie w okolicy węzła Zielonki. Na całej długości obwodnicy prowadzono prace wykończeniowe i instalacyjne. Wykonywano roboty brukarskie, montowano oświetlenie, kable energetyczne i teletechniczne oraz przygotowywano kanalizację deszczową. Intensywne opady śniegu na początku grudnia nie pozwoliły na wykonanie zaplanowanych wcześniej prac bitumicznych na drogach serwisowych.
Inwestycja jest zaawansowana w 91 proc. Planowany termin jej zakończenia to wrzesień. Trwa weryfikacja roszczeń wykonawcy o wydłużenie tego terminu związanego z dodatkowymi pracami archeologicznymi i intensywnymi opadami deszczu.
Wartość prac budowlanych to prawie 1,9 mld zł. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 790 milionów zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.