- A
- A
- A
Kończy się modernizacja linii Kraków-Rzeszów. Od grudnia pociągi pojadą z predkością 160 km/h!
Po niemal 5 latach opóźnionych i uciążliwych prac, pasażerowie mają niedługo w pełni skorzystać z efektów największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Od grudniowego rozkładu jazdy kolej obiecuje przyspieszenie pociągów ze 120 do 160 kilometrów na godzinę i skrócenie czasu przejazdu. Wieloletni pasażerowie pociągów mogą być jednak rozczarowani, bo to nie tyle przyspieszenie co... powrót do przeszłości. Na szczęście tej lepszej.Polskie Linie Kolejowe podają, że od połowy grudnia najszybsze pociągi mają pokonywać trasę między Krakowem i Tarnowem nawet w 43 minuty. Mowa jest jednak o pociągach Pendolino. Zdecydowanie bardziej popularne pociągi pospieszne pokonają w czasie nieco niższym niż godzina, osobowe średnio w 1 godzinę i 13 minut.
PKP PLK podaje, że to o kilka minut krócej niż do tej pory i od 11 do 13 minut krócej w stosunku do czasów sprzed remontu w 2010 roku. Największy efekt ma być widoczny w przypadku najszybszych pociągów, bo tam podróż skróci się o 24 minuty. Jednak ze względu na wysokie koszty takiego przejazdu, może to odczuć mała liczba pasażerów.
Podróżni przypominają na każdym kroku, że pociągi pospieszne przejeżdżały między Krakowem i Tarnowem w godzinę już... 10 lat temu. Pasażerowie pytają czy było warto ich narażać na tak duże utrudnienia i wydawać ponad 3 miliardy złotych dla takiego efektu. Kolejarze jednak podkreślają, że przed modernizacją linia była w takim stanie, że remont był konieczny. Wybrano wariant z największym rozmachem i tę linię wybudowano właściwie na nowo.
Inwestycja obejmuje modernizację blisko 140 km torów wraz z budową sieci trakcyjnej nowego typu, instalacją komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Modernizacja wiązała się również z przebudową i budową 139 wiaduktów, mostów i estakad. Zlikwidowanych zostało 49 przejazdów przez szyny dla samochodów, a na 11 zostały zamontowane nowe urządzenia sygnalizacyjne. Na trasie zmodernizowano 16 stacji kolejowych i 13 przystanków, powstał też jeden nowy. „Gdybyśmy tego nie zrobili, nie moglibyśmy mówić o tym, że kolej utrzymuje się w grze. Kolej by się po prostu wycofała z obsługi podróżnych” - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków rzecznik Polskich Kolejowych Mirosław Siemieniec.
Natomiast dyrektor tego projektu, Rafał Pietrończyk zwraca uwagę na to, że przed nami jeszcze przebudowa odcinka najbliższego Krakowowi - torów od Rudzic do stacji Kraków Główny. Kiedy ona się zakończy, pociągi mają jeszcze o parę minut skrócić czas przejazdu. Prace na tym odcinku mają się rozpocząć już w przyszłym roku i będą się wiązały z kolejnymi utrudnieniami dla pasażerów. Jednak zdaniem Pietrończyka, obiecywany od grudnia czas przejazdu uwzględnia te prace i nie powinien się już wydłużać.
Być może po zakończeniu modernizacji odcinka od Rudzic do Krakowa Głównego najszybszym pociągom uda się osiągnąć obiecywany 5 lat temu czas przejazdu między Krakowem i Tarnowem na poziomie 37 minut. Tyle, że wtedy nikt z kolejarzy nie mówił, że dopiero remont całej trasy na to pozwoli i że tak naprawdę pociągami zdolnymi osiągnąć taki czas przejazdu jeździ najmniej pasażerów.
Modernizacja linii od Rudzic do Rzeszowa rozpoczęła się w 2010 roku. Pierwotnie miała zakończyć się w roku 2014. Następnie podawano, że modernizacja zostanie ukończona w 2015 roku. „Na opóźnienie miała wpływ przede wszystkim wielka liczba decyzji administracyjnych, które musieliśmy uzyskać- konieczność wykupienia około 3 tysięcy działek, a także nieprzewidziane, dodatkowe roboty, jak np. konieczność wzmocnienia podtorza na ok. 37 proc. długości trasy” - wyjaśnił Pietrończyk.
Plany Polskich Linii Kolowych przed rozpoczęciem remontu źródło: PKP PLK S.A.
Najważniejsze prace powinny się zakończyć w 2016. W roku 2017 mają być jeszcze prowadzone prace m.in. na stacji Tarnów, a także prace związane z przebudową układów drogowych w tym mieście. Kolejarze podkreślają bowiem, że zyskali nie tylko pasażerowie pociągów, ale też kierowcy, którzy po zakończeniu prac będą mogli korzystać z bardziej komfortowych rozwiązań jak np. zastąpienie przejazdu przez tory bezkolizyjnym tunelem. To już ma miejsce na przykład na ulicy Krzeczowskiej w Bochni, a będzie miało także na alei Tarnowskich w Tarnowie. Chociaż na razie kierowcy widzą tylko kolejne utrudnienia z tym związane, zmiany powinny być kolosalne.
Koszt modernizacji linii kolejowej E30 wynosi blisko 3,5 mld zł netto, z czego większość stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
(Bartek Maziarz/PAP/ko)
Komentarze (0)
Najnowsze
-
19:14
Ekstraklasa. Legia Warszawa - Cracovia. Relacja LIVE
-
18:50
Trener Cracovii: mecze z Legią wyzwalają dodatkowe emocje. TRANSMISJA
-
18:02
Tradycyjne osadzenie Chochoła
-
17:58
Barwny korowód i tradycyjne osadzenie Chochoła. I tak od 55 lat
-
17:08
Tomek Wachnowski
-
17:00
Narciarze doczekali się rozpoczęcia sezonu zimowego. ZDJĘCIA
-
16:20
Kandydat niezależny… z poparciem PiS. Poznamy go w niedzielę w Krakowie
-
12:00
Grzegorz Smułek i Damian Kordian Kawecki: Festiwal Miejsc i Podróży Geografica
-
13:30
Rzeczywistość powyborcza - jak będzie wyglądał budżet Bochni w 2025 roku?
-
22:30
"Od Sanu do Donu" - dlaczego aż tam? // «Від Сяну до Дону» — чому аж туди?
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze