Spółka ogłosiła przetarg na kolejny etap prac przy największym projekcie kolejowym na południu Polski. Pozostałe postępowania przetargowe w ramach trasy „Podłęże-Piekiełko” PKPP PPLK S.A. chce uruchomić do końca przyszłego roku.

Wielomiliardowa inwestycja ma usprawnić komunikację w Małopolsce, skrócić podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz poprawić możliwości transportu pomiędzy Polską a Słowacją.

Zadaniem zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie modernizacja linii kolejowej 104 (Chabówka - Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale (Kasina Wielka). Ważną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna. Pomiędzy tymi miejscowościami powstaną zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach, którymi pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h.

Mosty, wiadukty, stacje

Ważną częścią zadania będzie budowa obiektów inżynieryjnych – na ponad 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i pięć wiaduktów. Lepsze bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów ma być zastąpionych rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.

Poprzedni wykonawca, który prowadził prace na odcinku Rabka Zaryte - Mszana Dolna, nie dotrzymał przyjętego harmonogramu prac, więc spółka rozwiązała z nim umowę. Tu niedługo pojawi się nowy wykonawca. Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna - Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję. Kolejne wielomiliardowe przetargi dla tego projektu są przygotowywane. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią trasy o umownej nazwie „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju.

Dziś prace budowlane trwają na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki.



Najdłuższy tunel w Polsce

W Męcinie trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem z Limanowej do Nowego Sącza. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka - Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w około 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie półtorej godziny. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.