Co się zmieni? Na pewno skróci się czas przejazdu, będzie lepszy komfort, poprawi się bezpieczeństwo. Na trasie pracuje już pociąg sieciowy, przy pomocy którego demontowana jest sieć trakcyjna (zaczynając od stacji Żywiec). Jeszcze w grudniu przewidziano także rozpoczęcie rozbiórki toru.
Śmigiem do Żywca
Inwestycja na trasie łączącej województwo małopolskie ze śląskim, między Suchą Beskidzką a Żywcem, obejmuje przebudowę torów na długości 35 km, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowanych będzie 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych.
Po wykonaniu wszystkich prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągów na odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec skróci się o prawie 30 minut. Najszybszy pociąg relacji Żywiec – Kraków Główny będzie mógł pokonać tę trasę nawet w 100 minut. Zmodernizowane będą perony na stacjach i przystankach: Stryszawa, Lachowice, Lachowice Centrum, Kurów Suski, mijanka Hucisko, Pewel Wielka, Pewel Wielka Centrum, Pewel Mała, Żywiec Sporysz. Przebudowane obiekty będą bardziej dostępne dla pasażerów, także dla tych z ograniczonych możliwościach poruszania się.
Lepszy standard
Dzięki tej inwestycji zwiększy się atrakcyjność trasy kolejowej, będzie też lepiej wykorzystywana. Mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego zyskają dogodniejsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły, między innymi w Krakowie. Lepszy standard linii kolejowej, położonej w malowniczym terenie południowej Polski, to także zachęta dla turystów
- mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace między Suchą Beskidzką a Żywcem prowadzone są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka”, koszt inwestycji to ponad 360 mln zł netto. Jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Prace zakończą się w drugiej połowie 2026 roku.