fot: mat. prasowe
W ciągu tygodnia firma budowlana ma przejąć teren, w tym roku będzie prowadzić pracę przygotowawcze, a przyszłym ma ruszyć właściwa budowa.
Generalna Dyrekcja straciła w końcu cierpliwość do poprzedniego wykonawcy. Jak ujawnił dyrektor krakowskiego oddziału Tomasz Pałasiński - firma z Warszawy właściwie nie wróciła na plac budowy po przerwie zimowej
"Z naszych wyliczeń wynikało, że na budowie znajduje się kilka osób, dwa samochody i dwie koparki. Staraliśmy się wykonawcy dać szansę. Wyznaczyliśmy terminy do wznowienia prac i do zapłacenia podwykonawcom mniej więcej na 10 czerwca. Te terminy nie zostały dotrzymane. Mimo to czekaliśmy jeszcze do lipca i podjęliśmy decyzję o wymówieniu tej umowy" - mówi Pałasiński
Teraz trzeba będzie znaleźć nowego wykonawcę. Przetarg ma być ogłoszony do końca wakacji, na wiosnę mogłyby ruszyć prace, a druga jezdnia miałaby być gotowa późną jesienią przyszłego roku. Te niespełna 8 kilometrów z Lubnia do Naprawy miało być jako pierwsze, a będzie dostępne do użytku jako ostatnie, bo chyba wcześniej uda się skończyć tunel
Jest też teoretycznie dobra informacja, czyli zezwolenie na budowę drogi ekspresowej na północ od Krakowa - konkretnie z Nowej Huty do Widomej.
"To jest kluczowy element budowy drogi S7 i to wszystko znacząco poprawi sytuację komunikacyjną w aglomeracji krakowskiej, ale także to połączenie, które jest przecież tak ważne, między Krakowem a Warszawą i wiemy, jak wygląda na dzisiaj jazda do Warszawy - dojeżdżamy do granic województwa świętokrzyskiego, jedziemy drogą dwupasmową przez Małopolskę, jedziemy tą drogą jednojezdniową. Kolejny etap na odcinku Kraków - Widoma w widoczny sposób poprawi komunikacje w samej aglomeracji krakowskiej" - mówi wojewoda małopolski Piotr Ćwik.
W tym roku planowane są prace porządkowe, wycinki, prace archeologów, a na wiosnę przyszłego roku miałyby ruszyć już prace budowlane, które potrwałyby do 2024 roku.
Niestety ten odcinek trasy S7 ma budować włoska firma, która ma poważne problemy finansowe i już zawaliła kilka kontraktów na terenie Polski. Jak mówi Tomasz Pałasiński, na razie nie ma sygnałów, żeby firma miała nie przystąpić do pracy
"We Włoszech toczy się proces restrukturyzacyjny, na który nie mamy wpływu. Tam do zarządu weszła też duża grupa bankowa, która długi zamieniła na akcje i ma wpływ na decyzje podejmowane w tej grupie budowlanej. Liczymy na to, że pomimo tych problemów grupa WeBuild przystąpi do prac i zrobi to tak, jak zrealizowała odcinek 'zakopianki'" - wy
Włosi - jeszcze pod nazwą Sallini - budowali "zakopiankę" między Skomielną Białą a Rabką.
Jeśli prace między Nową Hutą a Widomą ruszą - to znaczy, że będą się toczyły praktycznie na całej S7 z Krakowa do granicy województwa - z wyjątkiem 5,5-kilometrowego odcinka ze Szczepanowic do Miechowa - czyli tego, który jest oprotestowany przez mieszkańców.
Tam trwają "procedury" - i według Generalnej budowa może ruszyć w drugiej połowie przyszłego roku.
Trasa S7 z Krakowa w stronę Warszawy jest już praktycznie w całości budowana, poza 5-kilometrowym odcinkiem ze Szczepanowic do Miechowa, oprotestowanym przez okolicznych mieszkańców.
fot: materiały prasowe
"To kolejne dobre informacje dla mieszkańców nie tylko Krakowa i Małopolski, ale całej Polski, bo ten odcinek S7 czekał na realizację od wielu lat. My to zadanie postawiliśmy sobie jako jedno z zasadniczych" - mówił na konferencji prasowej wojewoda Piotr Ćwik. Podkreślił dobrą współpracę z krakowskim oddziałem GDDKiA.
Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor może od razu przystępować do prac. Jak powiedział dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński, przekazanie placu budowy wykonawcy powinno nastąpić w ciągu siedmiu dni roboczych. GDDKiA podpisało umowę na realizację tego odcinka S7 z włoską firmą Salini Impregilo S.p.A (od połowy lipca zmieniła ona nazwę na Webuild S.p.A).
Koszt zadania to 1 mld 72,5 mln zł.
Zakres inwestycji obejmuje wykonanie między innymi:
- budowa drogi ekspresowej S7 od km 640+600 do km 658+896, 30 o długości 18,296 km, o przekroju 2x2 (na terenie powiatu krakowskiego) i 2x3 (na terenie miasta Krakowa), z pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, z pasami awaryjnymi
o szerokości 2,5 m oraz z obustronnymi poboczami; pomiędzy jezdniami zaprojektowano pas dzielący o szerokości 12 m (w tym obustronne opaski o szerokości 0,5 m) na terenie powiatu krakowskiego oraz 5 m (w tym obustronne opaski
o szerokości 0,5 m) na terenie miasta Krakowa;
- budowa węzła drogowego „Łuczyce” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S7 z istniejącą drogą powiatową nr 2152K;
- budowa węzła drogowego „Raciborowice” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S7 z istniejącą drogą powiatową nr 2293K;
- budowa węzła drogowego „Kraków – Mistrzejowice I” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S7 z projektowaną drogą ekspresową S52;
- budowa węzła drogowego „Kraków – Mistrzejowice II” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S7 z drogą powiatową nr 2212 ul. Okulickiego;
- budowa węzła drogowego „Kraków – Grębałów” w miejscu krzyżowania się drogi ekspresowej S7 z drogą wojewódzką nr 776 ul. Kocmyrzowska;
- budowa i przebudowę dróg: drogi wojewódzkiej nr 776, dróg powiatowych, gminnych oraz budowę jezdni dodatkowych;
- budowa dróg awaryjnych;
- budowa obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów, estakady, przejść dla zwierząt, przepustów);
- budowa i przebudowę linii tramwajowej;
- relokacja schronu amunicyjnego fortu „Dłubnia”;
- budowa ekranów akustycznych;
- budowa zbiorników retencyjnych;
- budowa chodników i ścieżek rowerowych;
- budowa lub przebudowę sieci uzbrojenia terenu.
W minionym roku Wojewoda Małopolski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych dla dwóch odcinków w ramach budowy drogi ekspresowej S7 Warszawa – Kraków:
- Szczepanowice – Widoma
- granica województwa – Miechów.
S7 od granicy pomiędzy województwami świętokrzyskim i małopolskim do Krakowa jest częścią międzynarodowej drogi europejskiej E-77 przebiegającej od Gdańska przez Warszawę do granicy państwa ze Słowacją w miejscowości Chyżne.
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
(PAP/Maciej Skowronek/ko)