Z porozumienia cieszy się Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych, który powiedział, ze wszystkie jego postulaty zostały spełnione.
Umowa została zawarta na 3 lata. Zakłada bardzo dużo zmian. Przewozy regionalne przejmują w całości obsługę trasy z Krakowa do Sędziszowa. Połączenia, które było dotąd jednym z podstawowych wojewódzkiego przewoźnika. Na trasie z Krakowa do Tarnowa 28 pociągów uruchomią Koleje Małopolskie, a 20 Przewozy Regionalne.
Marszałek województwa Jacek Krupa przekonuje jednak, że pasażerowie zmian nie odczują, bo u obu przewoźników będzie obowiązywał bilet w tej samej cenie.
czytaj też: http://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/aktualnosci/wielkie-zamieszanie-na-malopolskich-torach-koleje-malopolskie-zostana-odstawione-na-boczny-tor/
Teresa Gut/bp
O 37 pociągów więcej wyjedzie na małopolskie tory, a dofinansowanie do przewozów kolejowych zostanie zwiększone o 13,5 mln zł - wynika z umów, jakie w sobotę podpisało Województwo Małopolskie z Kolejami Małopolskimi i Przewozami Regionalnymi na nowy rozkład jazdy 2016/2017.
Już w niedzielę pociągi wyjadą na trasy zgodnie z ogłoszonym rozkładem jazdy. Wystartuje również trzecia linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Kraków - Tarnów.
„Dla zarządu województwa zawsze najważniejszy jest pasażer. To dla osób, które chcą korzystać z transportu kolejowego przygotowujemy coraz lepszą ofertę, kupujemy nowoczesny tabor i rozwijamy kolej w Małopolsce tak, by nasi mieszkańcy na nowo przekonali się do kolei. Udowodniliśmy, że kolej może być atrakcyjna, dlatego będziemy konsekwentnie poprawiać naszą ofertę dla Małopolan” – powiedział marszałek Jacek Krupa i dodał: „Dla pasażera najważniejsze są punktualność, duża częstotliwość kursowania, atrakcyjna cena i komfort podróży a nie to, który przewoźnik obsługuje linię”. Województwo Małopolskie jest organizatorem przewozów kolejowych w regionie.
Podpisane w sobotę umowy z operatorami wprowadzają nowy podział pracy przewozowej pomiędzy operatorami w rozkładzie jazdy 2016/2017. Jak zaznaczył marszałek, ustalenia pomiędzy województwem a operatorami mają jeden cel – zapewnienia pasażerom wysokiej jakości i jak największego komfortu podróżowania koleją na miarę XXI w.
Zgodnie z podpisanymi umowami na linii SKA3 Kraków – Tarnów 28 pociągów uruchomią Koleje Małopolskie, a 20 spółka Przewozy Regionalne. W pociągach obu przewoźników będą obowiązywały te same ceny biletów i będą one wzajemnie honorowane.
Marszałek w maju mówił, że Przewozy Regionalne nie w przyszłości "nie będą potrzebne", jednak - jak zaznaczył w sobotę - "Przewozy Regionalne są w trakcie restrukturyzacji i mimo że wcześniej nie było wiadomo jak tak restrukturyzacja się zakończy – to teraz Przewozy przyjęły strategię rozwoju" i dlatego również z tym przedsiębiorstwem województwo podpisało umowę.
Na trasie Tarnów - Nowy Sącz – Krynica pociągi będą jeździć pod szyldem wojewódzkiej spółki. Natomiast druga linia SKA z Krakowa do Miechowa/Sędziszowa będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne wydzierżawionymi od województwa pociągami typu Acatus. Na wszystkich liniach SKA zobaczymy wyłącznie nowoczesny tabor.
W rozkładzie jazdy 2016/2017 powróci również połączenie Sucha Beskidzka – Żywiec, które będzie obsługiwane przez 4 pociągi w weekendy (w tym jeden w relacji bezpośredniej Kraków-Żywiec). O dwa zostanie zwiększona liczba pociągów obsługująca linię Kraków Główny – Oświęcim przez Krzeszowice, a z 8 do 12 wzrośnie liczba kursów pomiędzy Krakowem a Kielcami przez Miechów. O dwa pociągi więcej pojedzie także na trasie Sędziszów – Katowice przez Wolbrom, Olkusz i Sławków.
W nowym rozkładzie Koleje Małopolskie uruchomią łącznie 117 pociągów, a Przewozy Regionalne 191 pociągów. Praca przewozowa Kolei Małopolskich zwiększy się w stosunku do poprzedniego rozkładu jazdy aż o 57 procent. Ponadto na trasie Oświęcim - Katowice nadal będzie jeździć 15 pociągów Kolei Śląskich. Na małopolskie tory w rozkładzie 2016/2017 wyjadą w sumie aż 323 pociągi – o 37 więcej niż obecnie.
Województwo zawarło z Kolejami Małopolskimi umowę na obsługę linii aż na 10 lat, co pozwoli rozpocząć w I kwartale przyszłego roku budowę zaplecza technicznego do obsługi pociągów Kolei Małopolskich i innych przewoźników obsługujących połączenia na terenie województwa, a po zakończeniu inwestycji (planowane na czerwiec 2018) zakłada się jej przedłużenie o kolejne pięć lat. Także umowa z małopolskim oddziałem Przewozów Regionalnych zawarta jest na dłuższy niż dotychczas okres – trzech lat.
PAP/bp