Jedną z największych zmian jest powrót pociągów na trasę Kraków-Skawina. Po czterech latach przerwy na tory wyjedzie aż 38 pociągów, 20 z nich będzie jeździć codziennie

Połączenie wraca w zupełnie nowej jakości – przekonuje  Piotr Hamarnik z PKP Polskich Linii Kolejowych - po zmodernizowanych torach, z nowym systemem sterowania pociągów/ Są też nowe przystanki Skawina, Jagielnia i Kraków Opatkowice i zmodernizowane stacje Kraków Bonarka, Kraków Swoszowice, Kraków Sidzina.


Większość pociągów rozpocznie lub zakończy swoją trasę na przystanku Kraków Podgórze. Do centrum będzie można jednak dojechać linią tramwajową numer 3 i to bez konieczności kupowania dodatkowego biletu. Pociągi będą szybko i często łączyć Kraków ze Skawiną, dwa razy na godzinę z czasem przejazdu 20 minut. PKP PLK liczy na dużą frekwencję.

Od niedzieli z Krakowa przez Trzebinię dojedziemy także do Oświęcimia.  Jak mówi Tomasz Warchoł -  prezes Kolei Małopolskich – pociągi pokonają tę trasę w około 80 minut, do obsługi tego nowego połączenia skierowane będą najnowsze składy, które będą jeździć co godzinę. Ze względu na prace prowadzone między Trzebinią a Chrzanowem od 10 do 14 na tym odcinku trzeba będzie korzystać z zastępczych autobusów, w pozostałych godzinach połączenia będą bezpośrednie

Nowy rozkład jazdy to również  dodatkowy poranny pociąg na trasie z Krakowa do Tarnowa, zimowe kursy do Zakopanego od 22 grudnia i nieznacznie szybsza podróż z Krakowa do Katowic. Zamiast 55 minut, najszybsze pociągi pojadą teraz 52 minuty.  

Będzie też  więcej pociągów InterCity. Na tory powrócą dwie z 14  słynnych  „Edyt”. Przypomnę, to pociągi, które przez kilka lat stały nieużywane na bocznicy w krakowskim Bieżanowie. Teraz będą wozić pasażerów na trasie Wrocław-Kraków-Przemyśl.
Agnieszka Serbeńska z PKP Intercity zapewnia, że wyremontowane pojazdy są nowoczesne i komfortowe. Są lepiej wygłuszone, klimatyzowane, mają wygodne fotele i Wi-Fi.


Nie obejdzie się jednak bez kolejnych kolejowych utrudnień. Do  21 grudnia na odcinku Kraków-Batowice - Zastów oraz Kraków Batowice-Nowa Huta pociągi będą poruszać się po jednym torze. Warto wcześniej spojrzeć na tymczasową rozpiskę, bo różnice w rozkładach jazdy wynoszą nawet kilkadziesiąt minut.