Rozwój telemetrii i logistyki dzięki wykorzystaniu internetu rzeczy
Chcąc przedstawić wpływ internetu rzeczy na rozwój telemetrii i logistyki warto wyjaśnić najpierw to czym w ogóle jest ta szybko rozwijająca się technologia. Internet rzeczy (IoT) stanowi sieć połączonych ze sobą urządzeń i oprogramowania (IoT software for logistics), które komunikują się nie tylko przy wykorzystaniu internetu, ale również innych systemów komunikacyjnych. Przykładem może być chociażby GPS, GSM czy BLE. Mówiąc prostym językiem IoT to zaawansowane technologie służące do gromadzenia, przetwarzania i analizowania danych w czasie rzeczywistym. Umożliwiają to współdziałające elementy infrastruktury IoT, czyli czujniki, urządzenia komunikacyjne oraz oprogramowanie. W efekcie wykorzystanie internetu rzeczy pozwala automatyzować procesy, przekłada się nie tylko na zwiększenie wydajności, ale również wzrost jakości oraz bezpieczeństwa.
W jaki sposób internet rzeczy zmienia logistykę i telemetrię? Przede wszystkim umożliwia integrację inteligentnych urządzeń, co pozwala monitorować w czasie rzeczywistym i optymalizować łańcuchy dostaw. Przyczynia się do zwiększenia wydajności operacyjnej oraz umożliwia redukcję kosztów realizacji procesów logistycznych. Istotne jest także to, że internet rzeczy umożliwia szybkie przetwarzanie ogromnych ilości danych, co ułatwia zarządzanie nimi, co jest niezbędne w przypadku realizacji nowoczesnych procesów logistycznych. W tym miejscu warto zwrócić uwagę również na fakt, że rozwój telemetrii i logistyki będący efektem wykorzystania IoT nadal będzie postępował. Jest to możliwe dzięki opracowywaniu nowych typów czujników oraz korzystaniu z najnowszych technologii takich, jak Internet 5G czy sztuczna inteligencja. Istotny z pewnością będzie także rozwój inteligentnych miast (smart cities), ponieważ dzięki integracji z inteligentnymi systemami miejskimi, firmy logistyczne będą mogły jeszcze bardziej zwiększyć wydajność operacyjną i obniżyć koszty.
Przykłady zastosowań internetu rzeczy w logistyce
Internet rzeczy to technologia, która jak już wspomniano pozwala firmom nie tylko automatyzować procesy, ale również zmniejszyć ich koszty czy zwiększyć bezpieczeństwo. Gdzie znajduje zastosowanie? Przykładem wykorzystania mogą być między innymi:
- systemy umożliwiające śledzenie przesyłek - dzięki wykorzystaniu czujników GPS oraz innych technologii komunikacyjnych, firmy logistyczne mają możliwość monitorować aktualnej lokalizacji nie tylko swoich pojazdów, ale również przesyłek w czasie rzeczywistym. Pozwala to zarówno optymalizować trasy, jak i reagować na nieprzewidziane zdarzenia. W efekcie firmy nie tylko obniżają własne koszty operacyjne, ale mogą również zaoferować klientom wyższą jakość usług, co pozwala zyskać przewagę konkurencyjną;
- systemy monitorowania warunków przechowywania - czujniki znajdujące się w inteligentnych kontenerach, magazynach i centrach logistycznych mogą na bieżąco monitorować, a co za tym idzie, informować również o zmianach temperatury, wilgotności czy jakości powietrza, co pozwala na szybką reakcję na ewentualne problemy. W efekcie możliwe jest nie tylko lepsze zarządzanie przestrzenią magazynową, ale również optymalizacja zużycia energii czy ograniczenie ryzyka zepsucia się przechowywanych produktów ze względu na warunki, w których są one magazynowane;
- rozwiązania z obszaru ochrony mienia i bezpieczeństwa - kamery, czujniki ruchu czy inteligentne systemy dostępu mogą chronić ładunki przed kradzieżą czy strzec dostępu przed osobami niepowołanymi. W kontekście bezpieczeństwa IoT zastosowanie znajdują także urządzenia monitorujące warunki panujące w magazynach, co umożliwia ochronę np. przed pożarem.
W praktyce w logistyce wykorzystuje się znacznie więcej rozwiązań z zakresu IoT. Przykładem mogą być chociażby technologie umożliwiające zarządzanie asortymentem w magazynie, kontrolowanie pracy urządzeń czy automatyzację stanowisk pakujących. Poza tym bardzo istotne jest także wykorzystanie internetu rzeczy w kontekście analizy pracy, ponieważ zaawansowane technologie umożliwiają monitorowanie wykorzystania zasobów i identyfikowanie obszarów, które wymagają poprawy.
Wykorzystanie internetu rzeczy w logistyce - korzyści dla firm i ich klientów
Wykorzystanie internetu rzeczy w logistyce przyczynia się nie tylko do rozwoju branży, ale przynosi również korzyści działającym w niej firmom i klientom, którzy korzystają z ich usług. W pierwszym przypadku korzyścią jest niewątpliwie możliwość optymalizacji i automatyzacji procesów, co przekłada się nie tylko na ich wyższą jakość, ale również obniżenie kosztów działalności. Zaletą jest także możliwość łatwiejszego zarządzania posiadanymi zasobami, a co za tym idzie wzrost efektywności ich wykorzystania. Poza tym firmy logistyczne dzięki wykorzystaniu rozwiązań IoT mogą identyfikować przestrzeń do rozwoju, a co za tym idzie stawiać na bardziej opłacalne i mniej ryzykowne inwestycje.
Z punktu widzenia klientów wykorzystanie technologii z zakresu IoT w procesach logistycznych przekłada się na wyższą jakość usług, a co za tym idzie, wzrost poziomu zadowolenia. Może ono wynikać zarówno ze skrócenia czasu dostaw, jak i większego bezpieczeństwa przewożonych ładunków, które mogą być stale monitorowane.
Podsumowując należy stwierdzić, że wykorzystanie internetu rzeczy w logistyce przyczynia się nie tylko do zwiększenia efektywności realizowanych procesów, ale wpływa bezpośrednio również na zadowolenie klientów końcowych. Firmy korzystające z rozwiązań z zakresu IoT mogą natomiast jeszcze szybciej się rozwijać, co jest efektem automatyzacji procesów oraz redukcji kosztów działalności.