Wykonawca 3,8-km tunelu kolejowego na trasie Chabówka–Nowy Sącz zawarł umowę na dostawę maszyny drążącej TBM (ang. tunnel boring machine) z Chin. Maszyna dotrze do Polski drogą morską, potem lądową. Konsorcjum Budimex – Gülermak, odpowiedzialne za tę inwestycję, przewiduje, że prace rozpoczną się w połowie 2025 roku i potrwają 10 miesięcy. Urządzenie będzie drążyć tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka.
Aktualnie sporządzane są projekty technologiczne dla poszczególnych aspektów drążenia tunelu. Odbywa się również kompletowanie dokumentów, pozwalających na uzyskanie stosownych uzgodnień. Dodatkowo wykonawca ma także opracować projekty tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiające transport maszyny na miejsce drążenia
– mówi Dorota Szalacha, rzeczniczka PKP PLK.
Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego - ok. 4 m. Wykonawca zakład, że dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.
Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł, a budowa całego 12,5-km odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (łącznie z tunelem) to koszt 1,9 mld zł. W ramach tego odcinka powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.
Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest w drugim półroczu 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tu z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe - 100 km/h.
Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz; Chabówka – Rabka Zaryte; Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany.