Jak poinformowała w środę rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) złożony został wraz z raportem oddziaływania na środowisko i niezbędnymi mapami obszaru, na którym będzie realizowana droga.
Cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk po raz kolejny podkreślił, że do realizacji inwestycji potrzebna jest zgoda wszystkich zainteresowanych stron.
„Kolejny etap prac przygotowawczych zmierzających do budowy +sądeczanki+ za nami. Droga krajowa nr 75 łącząca Brzesko z Nowym Sączem musi powstać na całym przebiegu (…). Liczymy na konstruktywną postawę samorządów i organizacji społecznych” - wskazał Adamczyk.
Odcinek „sądeczanki” Brzesko-Nowy Sącz będzie drogą klasy głównej przyspieszonej, z dwoma jezdniami, każda po dwa pasy ruchu, o długości około 50 km. Dostępność do niej będzie zrealizowana poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów.
Zdaniem przedstawicieli GDDKiA wariant przebiegu C, który został rekomendowany stanowi optymalizację prac projektowych, prowadzonych od ponad 36 miesięcy w dwóch stadiach: studium korytarzowego (SK) i studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowego (STEŚ).
„Wybór tego wariantu jako rozwiązania optymalnego poprzedzony był analizami całego obszaru od Brzeska do Nowego Sącza, w pasie o szerokości prawie 20 km, gdzie zaproponowano i przeanalizowano 26 pełnych przebiegów. Prace obejmowały nie tylko analizy techniczne możliwości przebiegu z założeniem wytyczenia wariantu najtańszego, ale przede wszystkim stanowiły kompilacje istotnych istniejących uwarunkowań lokalnych” - wskazano.
We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wariant C jest rekomendowany, warianty A i F wskazano jako alternatywne.
Nowa „sądeczanka” została wpisana w 2017 r. do Programu Budowy Dróg Krajowych, w którym zarezerwowano wtedy na nią prawie 1,8 mld zł. W połowie ub.r. rząd przyjął uchwałę zwiększającą wydatki na ten program, dzięki czemu środki na budowę drogi nr 75 zostały podwyższone o 1,4 mld zł, do blisko 3,2 mld zł.
Według przewidywań ogłoszenie przetargu i realizacja zadania możliwa byłaby w latach 2023-2026.
W październiku ub.r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i zbudowanie tzw. łącznika brzeskiego o długości ok. 3 km łączącego drogę krajową nr 75 z autostradą A4 i stanowiącego pierwszą część „sądeczanki”. Kończy się też budowa mostu na Dunajcu w Kurowie k. Nowego Sącza, przez który ma przebiegać nowa trasa.