Ekspresowa BDI przebiegać ma z Bielska-Białej przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską do węzła w podkrakowskim Głogoczowie.
„Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie badań geologicznych przed planowaną budową Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52 Bielsko-Biała - Głogoczów. Wyniki posłużą do przygotowania szczegółowej dokumentacji inwestycji” – zakomunikował w poniedziałek Kacper Michna, odpowiedzialny w krakowskim oddziale GDDKiA za kontakty z mediami.
Wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar powiedział, że BDI jest dla niego absolutnym priorytetem. „Mieszkańcy mierzą się z ogromnym natężeniem ruchu przy zwartej zabudowie wzdłuż drogi krajowej 52. W miejscowościach zlokalizowanych wzdłuż niej regularnie zdarzają się wypadki. Trzeba coś z tym zrobić. Czekanie na tę inwestycję trwa już bardzo długo. Teraz udało się przełamać impas. (…) Nasze głosy (…) spotkały się ze zrozumieniem i w budżecie państwa na 2024 rok zostały zabezpieczone środki na badania geologiczne, co umożliwiło ogłoszenie przetargu na ich wykonanie” – podkreślił.
Kacper Michna powiedział, że przetarg na przeprowadzenie badań to kolejny etap prac, którego celem jest rozpoznanie geologiczne terenu budowy BDI. W 2021 roku przeprowadzono już badania geofizyczne metodą elektrooporową i sejsmiczną. „Teraz planujemy wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość to 11 metrów. Jeżeli zajdzie potrzeba, to może sięgać 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności” – poinformował Michna.
Przetarg został podzielony na sześć części: z Bielska-Białej do Kęt, z Kęt do Bulowic, z Bulowic do Choczni, z Choczni do Jaroszowic, z Jaroszowic do Kalwarii Zebrzydowskiej Wschód i stamtąd do Głogoczowa.
Droga ekspresowa S52 z Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zostanie wybudowanych 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
GDDKiA przypomniała, że S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki: od granicy z Czechami w Cieszynie do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Budowana Północna Obwodnica Krakowa będzie w przyszłości częścią S52.
„Planowany termin ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa to czwarty kwartał przyszłego roku. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)” – podał Michna