Uczestnicy debaty:
1. Zbigniew Żyła - KW Bezpartyjni Samorządowcy
2. Rafał Komarewicz - KKW Trzecia Droga PSL-PL2050 Szymona Hołowni
3. Maciej Gdula - KW Nowa Lewica
4. Małgorzata Wassermann - KW Prawo i Sprawiedliwość
5. Konrad Berkowicz - KW Konfederacja Wolność i Niepodległość
6. Bartłomiej Sienkiewicz - KKW Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni
7. Mateusz Rosół - KW Polska Liberalna Strajk Przedsiębiorców
Pytania:
1. Jaki kształt powinna mieć polska polityka migracyjna uwzględniająca zarówno falę uchodźców, jak i potrzeby polskiego rynku pracy?
2. Jakie powinny być podstawy polityki demograficznej uwzględniającej wszystkie grupy populacyjne: osoby młode, rodziny z niepełnoletnimi dziećmi, osoby 30-55 i seniorów?
3. Jakie rozwiązania umożliwią skrócenie kolejek i lepszy dostęp do lekarzy-specjalistów - zarówno w dużych miastach, jak i w mniejszych ośrodkach?
4. Czy i w jaki sposób jako parlamentarzyści będą Państwo zabiegać o środki finansowe na budowę metra w Krakowie i budowę nowej drogi S7 Kraków-Myślenice?
Odpowiedzi kandydatów na pytanie numer 4:
1. Zbigniew Żyła - KW Bezpartyjni Samorządowcy: „Tak, tak, tak, tak. Tak było ostatnio powiedziane. Mówi się, że nie stać nas na metro. Warszawę było stać? Są dzielnice, które były niewielkie, wszyscy uważali, że Warszawie się należą. Kraków jest wyjątkowy, jest miastem zabytkowym. Nie damy rady bez metra. Mamy zalążek tak zwanego szybkiego tramwaju. Co się dzieje w Rzymie, Londynie, gdzie są zabytkowe centra? Tego nie zmienimy. To nasza największa wartość i atut spośród wszystkich miast w Polsce. Dlaczego nie stać nas na metro? Bo ktoś tak powiedział? Bo „warszawka” była silniejsza? Nie. Ja uważam, że stać nas na metro. Powinniśmy zabiegać, powinniśmy od czegoś zacząć. Szczególnie w centrum powinny być budowane zalążki metra. Tu nie zmienimy struktury budowlanej. Nie przeniesiemy zamku i Sukiennic. Jest miasto turystyczne, studenckie. Wszyscy stoimy w korkach do centrum. Ulic nie poszerzymy. Metro to jedyne wyjście. Specjaliści muszą opracować metro tak, żeby było opłacalne. Nawet jak dołożymy nieco do metra, zachowamy zabytki i nasze zdrowie. To podstawowy punkt dla każdego parlamentarzysty z Krakowa. Dziwię się, że do dziś tego jeszcze nie zrobiono. Może inwestycje w Warszawie były ważniejsze?”.
2. Rafał Komarewicz - KKW Trzecia Droga PSL-PL2050 Szymona Hołowni: „Jeśli chodzi o S7, nie jest to kwestia finansów. Teraz GDDKiA chce przeprowadzić... Jednym z wariantów S7 jest przeprowadzenie jej przez południowe części Krakowa: Wróblowice, Swoszowice. Absolutnie się na to nie zgadzamy. To niedopuszczalne. S7 powinna iść w okolicach Wieliczki lub Skawiny, nie przez gęsto zaludnione południe Krakowa. Jeśli chodzi o metro, teraz nasze władze nie umieściły w programie KPO możliwości budowy metra z tych środków. To będą musiały być pieniądze rządowe. Powinien powstać parlamentarny zespół krakowski do spraw ważnych dla Krakowa. Pozytywnie o tym mówił poseł Miszalski, pani poseł Gosek-Popiołek. Powinniśmy razem lobbować dla naszego regionu za ważnymi sprawami. Jeśli chodzi o metro, ono jest w Krakowie potrzebne. Powinniśmy zacząć choćby od tego, żeby tramwaj, który jeździ przez centrum Krakowa, mówię o starej części Krakowa, jeździł pod ziemią. Od tego trzeba zacząć. Metra nie wybudujemy w ciągu roku ani 5 lat. To działania na pokolenia”.
3. Maciej Gdula - KW Nowa Lewica: „Zacznę od S7. Współpraca w parlamencie już istnieje. Razem z Darią Gosek-Popiołek i Aleksandrem Miszalskim konsultowaliśmy S7. Tam sytuacja jest bardzo skomplikowana. Trzeba słuchać mieszkańców, starać się wynegocjować jak najlepszy przebieg tej trasy. Powiem coś niepopularnego o metrze. Trzeba się zastanawiać, zrobić wielką debatę poza kampanią wyborczą. Metro jest bardzo drogie, w Krakowie narażone na różne perturbacje związane z dziedzictwem archeologicznym. Nie mamy innych sposobów na zorganizowanie komunikacji publicznej? Są dwa sposoby: rozwijanie sieci tramwajów i autobusów, utrzymywanie niskich cen biletów i rozwój transportu drogowego. Ja korzystam z roweru w Krakowie. To świetne miasto do jazdy na rowerze. Będę walczył o to, żeby ludzie, którzy dojeżdżają do pracy rowerem, mogli dostawać za to pieniądze, jak w Holandii i Belgii. Tak zachęcimy do jazdy na rowerach. Kraków się stanie mniej zakorkowany”.
4. Małgorzata Wassermann - KW Prawo i Sprawiedliwość: „Zacznę od S7. Tam faktycznie jest problem przebiegu. Podejrzewam, że pan Komarewicz mieszka w części Krakowa, o której mówi, że ma nie przechodzić tam droga. Każdy chce, żeby ta droga powstała. Byłam na spotkaniach i każdy wskazuje inną gminę. Jest wyłoniona firma, która ma wypracować ten przebieg. Oby się udało to zrobić tak, żeby jak najmniej to godziło w dobro mieszkańców. Metro? Prace planistyczne są zaawansowane. One mają pokazać, czy metro jest możliwe z uwagi na uwarunkowania architektoniczne i zabytki. Jeśli będzie możliwe, ja po czterech ostatnich latach... Od ostatnich 4 lat Kraków – ku mojej uciesze – uczestniczy w rządowych programach. Kraków dostał wiele pieniędzy. Pozyskiwaliśmy pieniądze dla Krakowa przez ostatnie lata, tak samo na pewno znajdziemy dofinansowanie do metra. Jak to będzie możliwe do zrobienia i będzie przebieg, będzie można liczyć na moje wsparcie.
5. Konrad Berkowicz - KW Konfederacja Wolność i Niepodległość: „Jeśli chodzi o metro, przykro mi, że żyjemy w takim ustroju, w którym większość pieniędzy mieszkańców Krakowa idzie za pośrednictwem podatków do Warszawy i potem Kraków i jego śmiałe inwestycje są zależne od przychylności władzy centralnej. My chcemy decentralizacji. Chcemy przywrócić samorządom autonomię, żeby większość pieniędzy płaconych w podatkach, o wysokości ustalanej przez samorządy, większość pieniędzy zostawała w samorządzie. Żeby samorządy mogły same decydować, w co inwestują. Zwracam przy okazji uwagę, że pan, który startuje z partyjnego KW Bezpartyjni Samorządowcy, startuje pan z Bezpartyjnych Samorządowców, którzy do niedawna rządzili przez 5 lat na Dolnym Śląsku z PiS i we Wrocławiu metra nie ma. Ostatnie sekundy wykorzystam na komentarz tego, co powiedział pan Gdula. To było myślenie komunistyczne, że jak człowiek jest chory, to musi mieć usługę medyczną, więc to musi być moloch bez konkurencji, czyli państwowy NFZ. Tak myślano za PRL. Dlatego mieliśmy ministerstwo aprowizacji. Jak człowiek jest głodny, musi mieć jedzenie. Miał jedzenie? Nie miał. Konkurencja to zawsze tańsze i lepsze usługi”.
6. Bartłomiej Sienkiewicz - KKW Koalicja Obywatelska PO .N IPL Zieloni: „Kwestia przebiegu S7 to kwestia tylko tego, jak to zrobić z najmniejszą ludzką krzywdą. Wszyscy jesteśmy zgodni, że ta trasa jest kluczowa. To kwestia uzgodnień, rekompensat. Nie dziwię, się, że ludzie mają problem. Po doświadczeniach z CPK i wywłaszczeniach ludzie się tego boją. Oby to się zmieniło w przyszłości. Co do metra... Jeśli 300-tysięczny Cluj w Rumunii może mieć pieniądze na metro ze środków europejskich, to jedynym powodem, dla którego nie można do tej pory myśleć poważnie o metrze w Krakowie, jest to, że rząd PiS nie jest w stanie ściągnąć środków z KPO dla Polski. My to zrobimy w pierwszych dniach nowych rządów. Na koniec powiem, że cała kwestia transportowa w Krakowie to nie jest tylko budżet miejski, ale też pomoc z budżetu centralnego. PiS tak scentralizował wydatki państwowe, że łaskawie za pomocą wstawiennictwa pani poseł, coś może rzucić Krakowowi. To absurd. Samorząd powinien być silny własnymi dochodami. Interwencja zewnętrzna finansowa powinna być nadzwyczajnym działaniem”.
7. Mateusz Rosół - KW Polska Liberalna Strajk Przedsiębiorców: „Ja słucham tego pytania - czy i w jaki sposób. Ktoś z opowiadających odpowiedział? Słuchacze ocenią. Słucha nas wiele osób. Temat ten nie jest mi bliski. Nie wiem. Czy w Krakowie jest potrzeba metra? Warto zapytać mieszkańców. Co do kwestii rozwiązania S7, mechanizm może być taki, żeby przeprowadzić referendum wiążące. Zawsze będą osoby stratne. Pytanie, gdzie to rozwiązanie sprawi najmniej kosztów społecznych i finansowych. Warto pomyśleć o takich rozwiązaniach… Mamy budżet obywatelski w Krakowie, który działa coraz lepiej z perspektywy czasu. Nasze społeczeństwo obywatelskie się rozwija. My namawiamy każdą opcję polityczną, żeby szła w kierunku społeczeństwa, które będzie zaradne, samodzielne i niezależne”.