W debacie udział wzięli:
Rafał Zahuta, Piotr Hamarnik z PKP PLK;
Prof. Andrzeja Szarata - Politechnika Krakowska
Bogusław Pilujski, Rober Żabiński - przedstawiciele wykonawcy inwestycji - STRABAG
Jacek Bańka: Spotykamy się na przystanku Kraków Zabłocie, który jest rozbudowywana. Dwa projekty nieco zmieniły wygląd tego miejsca. Ta zmiana jest dalej przeprowadzana.
Rafał Zahuta: Ta zmiana jest przeprowadzana. Dotychczas wykonaliśmy pierwszy etap przebudowy przystanku Zabłocie, w ramach zadania łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Teraz przystąpiliśmy do prac związanych z rozbudową tego przystanku w ramach zadania dotyczącego: Kraków Towarowy - Podłęże, tzw. linia E30. Kontrakt z aponad miliard złotych, cała inwestycja dofinansowana ze środków unijnych.
Jak będzie się zmieniał przystanek Kraków Zabłocie?
Bogusław Pilujski: Dobudowujemy po obu stronach dwa nowe tory oraz dwa nowe przystanki. Rozbudowujemy też halę przesiadkową. Istniejący nasyp zostanie rozszerzony o kolejną szerokość. Powstanie estakada dojazdowa od samego trójprzęsłowa poza klatkę peronową. Następnie będzie nasyp i dalej estakada wzdłuż istniejącej hali przesiadkowej, i jeszcze dalej powstanie mur oporowy, czyli nasyp.
Prace nie utrudniają życia pasażerom.
Rober Żabiński: Są wyznaczone dojścia tymczasowe do peronów, przystanek osobowy działa bez przeszkód. Podróżni są kierowani odpowiednim oznakowaniem tymczasowym.
To będzie jakoś się zmieniać?
Piotr Hamarnik: W ciągu najbliższych tygodni zmiany w organizacji ruchu raczej nie powinny się zmieniać. Wykonawca skupia się na pierwszym etapie rozbudowy tego przystanku, mówimy tu o pracach po stronie wschodniej, przy peronie drugim. Oczywiście w toku realizacji prac na pewno pewne zmiany następią. Przypomnę, że cała inwestycja pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Pierwszym, najważniejszym jest dobudowa jednego toru, co następuje w tym momencie. Gdy będzie gotowy i pociągi pojawią się na nowej infrastrukturze, na całej długości odcinka, to wykonawca będzie mógł zacząć realizować te 3 następne tory równolegle.
Najpierw powstał przystanek, a potem trzeba było go przebudowywać.
Rafał Zahuta: Wszystkie te inwestycje powstają w zakładanym harmonogramie czasowym, ale i finansowym. Najpierw udało się pozyskać pieniądze na budowę łącznicy kolejowej, czego efektem jest wybudowanie przystanków w takim zakresie. On musiał być bezpieczny, funkcjonalny i spełniać wszystkie wymogi prawa, by podróżni mogli w sposób bezpieczny i łatwy z tego korzystać. Nie było pewności, w jakim terminie będzie powstawać kolejna inwestycja, dlatego zdecydowaliśmy się zetapować realizację prac. To wszystko zostało przemyślane i przygotowane właśnie w ten sposób, żeby w momencie trwania kolejnej inwestycji, dobudować kolejną część peronu i żeby umożliwić jeszcze lepsze wykorzystanie przystanku - już nie dla dwóch, a czterech torów.
Kiedy nastąpi zakończenie wszystkich prac?
Piotr Hamarnik: Jeszcze trochę czasu przed nami. Tak naprawdę całe centrum Krakowa jest dużym placem budowy, jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe. Zgodnie z naszymi harmonogrami wszystkie prace zakończą się w czwartym kwartale 2020 roku, również na przystanku Zabłocie. Tu też ten reżim będzie zachowany. Te prace przy peronie I, przy budowie 4 toru przy stronie zachodniej zakończą się w 2020 roku.
Zapraszamy do wysłuchania całej debaty!