Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Debata prosto z przystanku kolejowego Kraków-Zabłocie

  • Debaty
  • date_range Środa, 2018.07.25 13:35 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:33 )
2 nowe perony, rozbudowana hala przesiadkowa, a także 2 dodatkowe tory - tak zmieni się przystanek kolejowy Kraków-Zabłocie. Poprowadzi do niego estakada, która będzie jednocześnie przedłużeniem nowego trójprzęsłowego mostu. O przebudowie linii kolejowej E-30, a także m.in. o nowych mostach, które umożliwią przeprawę przez Wisłę rozmawiamy podczas debaty Radia Kraków.

Fot. arch. RK

W debacie udział wzięli:

Rafał Zahuta, Piotr Hamarnik z PKP PLK;

Prof. Andrzeja Szarata - Politechnika Krakowska

Bogusław Pilujski, Rober Żabiński - przedstawiciele wykonawcy inwestycji - STRABAG

 

 

Jacek Bańka: Spotykamy się na przystanku Kraków Zabłocie, który jest rozbudowywana. Dwa projekty nieco zmieniły wygląd tego miejsca. Ta zmiana jest dalej przeprowadzana.

Rafał Zahuta: Ta zmiana jest przeprowadzana. Dotychczas wykonaliśmy pierwszy etap przebudowy przystanku Zabłocie, w ramach zadania łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Teraz przystąpiliśmy do prac związanych z rozbudową tego przystanku w ramach zadania dotyczącego: Kraków Towarowy - Podłęże, tzw. linia E30. Kontrakt z aponad miliard złotych, cała inwestycja dofinansowana ze środków unijnych.

 

Jak będzie się zmieniał przystanek Kraków Zabłocie?

Bogusław Pilujski: Dobudowujemy po obu stronach dwa nowe tory oraz dwa nowe przystanki. Rozbudowujemy też halę przesiadkową. Istniejący nasyp zostanie rozszerzony o kolejną szerokość. Powstanie estakada dojazdowa od samego trójprzęsłowa poza klatkę peronową. Następnie będzie nasyp i dalej estakada wzdłuż istniejącej hali przesiadkowej, i jeszcze dalej powstanie mur oporowy, czyli nasyp.

 

Prace nie utrudniają życia pasażerom.

Rober Żabiński: Są wyznaczone dojścia tymczasowe do peronów, przystanek osobowy działa bez przeszkód. Podróżni są kierowani odpowiednim oznakowaniem tymczasowym.

 

To będzie jakoś się zmieniać?

Piotr Hamarnik: W ciągu najbliższych tygodni zmiany w organizacji ruchu raczej nie powinny się zmieniać. Wykonawca skupia się na pierwszym etapie rozbudowy tego przystanku, mówimy tu o pracach po stronie wschodniej, przy peronie drugim. Oczywiście w toku realizacji prac na pewno pewne zmiany następią. Przypomnę, że cała inwestycja pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Pierwszym, najważniejszym jest dobudowa jednego toru, co następuje w tym momencie. Gdy będzie gotowy i pociągi pojawią się na nowej infrastrukturze, na całej długości odcinka, to wykonawca będzie mógł zacząć realizować te 3 następne tory równolegle.

 

Najpierw powstał przystanek, a potem trzeba było go przebudowywać.

Rafał Zahuta: Wszystkie te inwestycje powstają w zakładanym harmonogramie czasowym, ale i finansowym. Najpierw udało się pozyskać pieniądze na budowę łącznicy kolejowej, czego efektem jest wybudowanie przystanków w takim zakresie. On musiał być bezpieczny, funkcjonalny i spełniać wszystkie wymogi prawa, by podróżni mogli w sposób bezpieczny i łatwy z tego korzystać. Nie było pewności, w jakim terminie będzie powstawać kolejna inwestycja, dlatego zdecydowaliśmy się zetapować realizację prac. To wszystko zostało przemyślane i przygotowane właśnie w ten sposób, żeby w momencie trwania kolejnej inwestycji, dobudować kolejną część peronu i żeby umożliwić jeszcze lepsze wykorzystanie przystanku - już nie dla dwóch, a czterech torów.

 

Kiedy nastąpi zakończenie wszystkich prac?

Piotr Hamarnik: Jeszcze trochę czasu przed nami. Tak naprawdę całe centrum Krakowa jest dużym placem budowy, jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe. Zgodnie z naszymi harmonogrami wszystkie prace zakończą się w czwartym kwartale 2020 roku, również na przystanku Zabłocie. Tu też ten reżim będzie zachowany. Te prace przy peronie I, przy budowie 4 toru przy stronie zachodniej zakończą się w 2020 roku.

 

Zapraszamy do wysłuchania całej debaty!

 

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię