Jakie zmiany czekają pasażerów kolei w tym roku? O inwestycjach kolejowych w Krakowie i Małopolsce, a także o zmianach w organizacji ruchu planowanych na wiosnę, rozmawiali w poniedziałek 18 lutego goście Jacka Bańki: Rafał Zahuta i Piotr Hamarnik (PKP PLK) oraz Antoni Słaby (Strabag).
Radio Kraków: Jak PKP PLK zamyka ubiegły rok? Krakowianie pytają, czy udało się cokolwiek przyspieszyć.
Rafał Zahuta (PKP PLK): Wszystkie prace wykonane w zeszłym roku zostały zakończone zgodnie z terminami. Wykonawca realizuje zakres zgodnie z harmonogramem.
Piotr Hamarnik (PKP PLK): Myślę, że rok 2018 był trochę rokiem oczekiwania na efekty tych prac budowlanych i rzeczywiście już powoli widać, jak ta estakada w centrum Krakowa czy inne elementy przebudowywanej linii kolejowej będą docelowo wyglądać. Natomiast przed nami jeszcze dwa lata intensywnych prac budowlanych – będziemy po kolei oddawać poszczególne elementy tych inwestycji, które realizujemy w tym momencie w Krakowie, ale już można powiedzieć, że ta „górka” w postaci największych zmian w organizacji ruchu czy największych utrudnień dla kierowców na inwestycjach kolejowych jest już za nami.
RK: Ale oczywiście kolejne przyniesie rok 2019. Muszę jeszcze raz zapytać o estakadę. Czy widać już jej zarys?
Antoni Słaby (Strabag): Na odcinku od ulicy Kopernika do ulic Miodowej zrealizowaliśmy dwie estakady i kilka mniejszych obiektów, które tworzą pewien ciąg. Obecnie mamy wykonane konstrukcje tych wszystkich obiektów. Na te konstrukcje w najbliższym czasie zostanie położony układ torowy i jeszcze w tym półroczu zostanie uruchomiona linia kolejowa – tor nr 4 – właśnie na tych estakadach.
RK: Czyli tor nr 4 będzie służył już w tym roku do tego, żeby pociągi poruszały się estakadą. Zatrzymajmy się jeszcze przy pracach z ubiegłego roku – chodzi o nowe perony: Kraków Bieżanów, Kraków Prokocim i Kraków Mydlniki.
Rafał Zahuta (PKP PLK): Zgodnie z harmonogramem zostały ukończone prace zarówno na peronie Kraków Prokocim jak i Kraków Bieżanów. Tutaj pasażerowie już mogą korzystać z tej nowej infrastruktury. Kolejne perony będziemy również oddawać w tym roku. Obsługa dla pasażerów wciąż się poprawia.
Piotr Hamarnik (PKP PLK): Efekty w Prokocimiu i w Bieżanowie są już bardzo namacalne, szczególnie dla osób o ograniczonej mobilności, bo do tej pory trudniej było dostać się tam do pociągu mając jakiekolwiek problemy z poruszaniem się – były tam schody, a peron był niższy. Natomiast teraz mamy wybudowane rampy, z których mogą korzystać na przykład osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich. Mamy wyższe perony, budowane już w nowoczesnym standardzie, który obowiązuje na całej sieci kolejowej w Polsce, czyli po prostu przestrzeń do pokonania między peronem a wejściem do pociągu jest mniejsza. Wrócę jeszcze do estakad w centrum Krakowa. Zachęcam wszystkich krakowian do spaceru trasą od ulicy Kopernika do ulicy Blich, później aż do ulic Miodowej i zobaczenia, jak wyglądają postępy prac na tej estakadzie, jak kolosalna jest różnica między tym co było wcześniej a tymi estakadami, które już fizycznie stoją, już są wybetonowane, czekają tylko na uzbrojenie je w infrastrukturę kolejową, czyli tory i sieć trakcyjną. To naprawdę robi bardzo duże wrażenie, zresztą słyszymy to po komentarzach krakowian, że ta okolica bardzo się zmienia…
Zapraszamy do wysłuchania dalszego ciągu rozmowy.