Uczniowie mogą obecnie wybrać jeden z tych przedmiotów, ale coraz więcej osób nie wybiera żadnego lub wskazuje na etykę.

Spadek jest wyraźny, jeśli chodzi o liczbę uczniów uczestniczących w katechezie, mówi Marcin Jewdokimow z Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego.

Zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ostatnie kilka lat. Obecnie na lekcje religii dociera w sumie 80,3 procent dzieci i młodzieży, ale statystyki zawyżają uczniowie szkół podstawowych - 89% - i dzieci, które zajęcia z religii mają w przedszkolach - 84%. To najnowsze dane z ubiegłego roku szkolnego. Polska, pod względem obecności na tych lekcjach, jest podzielona na bardziej religijny wschód, diecezje: przemyska 96,5, tarnowska 96,3, rzeszowska 94,9 i zachód. Najmniejszy uśredniony procent uczestnictwa jest w diecezji warszawskiej - 59,8%.

Co dalej z religią w szkole? Co dalej z religią w szkole?

Młodsze pokolenia są coraz mniej religijne, najlepiej widać to po listach obecności licealistów na lekcjach religii. Ta grupa uczniów decyduje już bardziej samodzielnie.

Statystyki, pokazują, że w najbliższej przyszłości organizacja lekcji religii może być wyzwaniem, zwłaszcza dla szkół ponadpodstawowych. W  Polsce przedmiot ten ma charakter formacyjny, w przeciwieństwie do zajęć z etyki czy religii prowadzonych w wielu innych europejskich krajach. Tam ma charakter bardziej uniwersalny i religioznawczy.

Nadszedł zatem kolejny już moment w historii, gdy trwa dyskusja na temat katechezy z tą jednak różnicą, że znacznie częściej pytamy teraz o sens jej obecności w szkole w ogóle.

Próbą odpowiedzi na to pytanie są osobiste historie bohaterów trzyodcinkowego serialu reporterskiego Katecheza, emitowanego od wtorku do czwartku o 17.10 na antenie Radia Kraków