Ta sytuacja niestety może wpłynąć na termin oddania inwestycji. Już jest bowiem opóźnienie. Na razie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mówi o dwóch tygodniach, ale brak postępu prac po południowej stronie inwestycji nie napawa optymizmem.
Nadal nie rozpoczęły się prace przy drążeniu tunelu od strony Skomielnej Białej. Powodem jest osuwisko skalne. Ale brak płatności dla podwykonawcy utrudnił drążenie tunelu z drugiej strony. Miał on przygotować specjalne łuki potrzebne do dalszej budowy. Za Astaldi pieniądze wysyła już GDDKiA, więc dostawy powinny znów ruszyć. "Łuki niezbędne są do zabezpieczenia tunelu już po jego wydrążeniu - tak by nie spadały żadne kamienie" - wyjaśnia Iwona Mikrut, rzecznik GDDKiA.
Jednak za dwa tygodnie w kalendarzu drogowców zaczyna się zima, więc prace będą mogły być przerwane z powodu niekorzystnych warunków. To może utrudnić nadgonienie opóźnienia i terminowe zakończenie prac. Według planów tunel miał być oddany na początku 2021 roku.
Na szczęście na pozostałych fragmentach trasy takich problemów nie ma. "W wakacje przyszłego roku powinien być przejezdny odcinek od III od Skomielnej do Chabówki, podobnie jest w przypadku odcinku I" - zapowiada rzecznik GDDKiA.
Przypomnijmy, że Astaldi ma problemy także na innych inwestycjach w Polsce. Wcześniej firma porzuciła już modernizację linii kolejowej między Warszawą a Lublinem.
Nowy węzeł w Poroninie
30 listopada mija termin zakończenia prac przy węźle w Poroninie. Czy zostanie dotrzymany? "Jest duża szansa, że przed świętami i Sylwestrem kierowcy pojadą już nowym węzłem. Dziś, w piątek, inspektorzy pojechali na plac budowy sprawdzić, czy jest możliwe już ubieganie się o pozwolenie na użytkowanie" - mówi Filip Szatanik z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Rozbudowa węzła w Poroninie kosztowała prawie 44 miliony złotych. W ramach modernizacji wybudowano nowy most do miejscowości Ząb, tunel w kierunku Bukowiny oraz rondo łączące Zakopiankę z pozostałymi drogami.
Wygląda na to, że nowy most w Białym Dunajcu również będzie udostępniony na Boże Narodzenie i Sylwestra.
To nie koniec inwestycji na zakopiance. Za ponad półtora roku mają według planu ruszyć prace na odcinku między Rdzawką a Nowym Targiem. Modernizacja drogi ma potrwać do 2023 roku.
(Bartłomiej Grzankowski/ko)