Przez dwa dni w Krakowie przedstawiciele branży lotniczej rozmawiają o cyberbezpieczeństwie w lotnictwie cywilnym podczas konferencji "Cyberbezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym". Jest to kolejna wspólna inicjatywa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Wiceminister cyfryzacji Krzysztof Silicki podkreślił w środę, że "temat cyberbezpieczeństwa jest zagadnieniem omawianym we wszystkich dziedzinach, nie tylko w lotnictwie", ale sektor lotnictwa ze względu na swoją globalność, wymaga współpracy wszystkich zaangażowanych w branżę podmiotów.

"Jesteśmy przekonani, jako Ministerstwo Cyfryzacji, że tylko holistyczne podejście i wzajemna współpraca są w stanie zaowocować konkretnymi rozwiązaniami w sprawie zwalczania cyberbezpieczeństwa na szczeblu krajowym czy europejskim" - powiedział. Jak dodał, szeroka współpraca i dzielenie się doświadczeniami może przynieść sukces.

Jak dodał, resort cyfryzacji współpracuje m.in. z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej w celu wypracowania sektorowych zespołów szybkiej reakcji na zagrożenie w lotnictwie.

Przypomniał, że Strategia Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2017–2022 jest krajową strategią w zakresie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w rozumieniu unijnych przepisów. Chodzi o dyrektywę w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii. Jak dodał, strategia ta w szczególności wskazuje cele w zakresie bezpieczeństwa teleinformatycznego. Przypomniał, że dyrektywa ma wejść w życie w maju 2018 r.

Przewodnicząca Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC) Ingrid Cherfils powiedziała, że według badań 85 proc. szefów linii lotniczych uważa, że cyberbezpieczeństwo jest realnym zagrożeniem.

"To bardzo ważny problem. Od samego początku współpraca na wysokim i niższym szczeblu stanowi naszą odpowiedź na kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. Dlatego też podejmujemy inicjatywny na poziomie międzynarodowym" - powiedziała.

Jak dodała, słabe punkty w lotnictwie dotyczą m.in. systemu kontroli pasażerów, prześwietlenia ich bagaży czy kontroli samolotów.

Zaznaczyła, że konieczna jest skuteczna i szybka wymiana informacji miedzy państwami i organizacjami z branży lotniczej.

"Odpowiadamy na globalne zagrożenia, ponieważ jesteśmy w globalnym środowisku" - tłumaczyła.

Rafael Schvartzman z Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) powiedział, że branża lotnicza wymaga najwyższego poziomu standardów bezpieczeństwa. "IATA uważa cyberbezpieczeństwo za jeden z priorytetów naszej branży. W pełni wspiera wszelkie rozwiązania w tym kierunku, ale bez nadmiernego obciążania kosztami linii lotniczych. Chcemy, aby wszystkie linie lotnicze wdrażały bezpieczeństwo cyfrowe, aby chronić systemy samolotów przed cyberatakiem" - powiedział.

Partnerem konferencji są Kraków Airport, Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

 

 

 

(PAP/ko)