Jak wynika z danych Grupy, do której należy spółka zarządzająca drogą (Stalexport Autostrada Małopolska - SAM), w pierwszych trzech kwartałach br. ruch samochodów osobowych spadł rok do roku na tym odcinku A4 o 0,4 proc., natomiast ruch ciężarówek wzrósł o 0,7 proc.

Przychody z poboru opłat w trzech pierwszych kwartałach sięgnęły 430,6 mln zł, wobec 376,9 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o 14,2 proc. O 16,3 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, o 10,6 proc. – pojazdami ciężarowymi.

Firma wyjaśniła dysproporcję między spadkiem natężenia ruchu i wzrostem przychodów z tytułu poboru opłat zmianami stawek opłat za przejazd autostradą.

Chodzi o podwyżki wprowadzone 3 kwietnia 2023 r. i 1 kwietnia 2024 r. oraz zniesienie 16 stycznia br. preferencyjnej stawki dla kierowców pojazdów kat. 1, korzystających z płatności automatycznych.

Przed podwyżkami z 3 kwietnia 2023 r. przejazd samochodów osobowych z wykorzystaniem płatności automatycznych kosztował na każdej bramce (Brzęczkowice i Balice) po 10 zł, a obecnie niezależnie od formy płatności jest to 16 zł. Przed podwyżkami z 3 kwietnia 2023 r. przejazd samochodów ciężarowych przez każdą z bramek kosztował 35 zł; obecnie jest to 49 zł.

Grupa Stalexport Autostrady przypomina, że jej wyniki zależą przede wszystkim od prowadzonej przez nią działalności autostradowej, czyli zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków przez spółkę SAM.

Z tego względu przychody całej Grupy Stalexport Autostrady rosły w trzech kwartałach z 307,3 mln zł w 2022 r. i 380,9 mln zł w 2023 r. do 434,9 mln zł w br. (wzrost rdr. o 14,2 proc.). Zysk netto wzrósł wobec 2023 r. o 11,8 proc. i osiągnął poziom 141,8 mln zł, natomiast EBIDTA o ok. 14 proc. do 246,2 mln zł.

„Trzy kwartały 2024 r. to okres wzmożonych prac na autostradzie A4 Katowice-Kraków, wynikających z konieczności przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym” - podano w środowym komunikacie właściciela zarządcy autostrady. Chodzi o zakończenie 30-letniego okresu koncesyjnego tego odcinka A4.

„W tym roku realizowana jest modernizacja ośmiu wiaduktów, do końca roku wyremontowanych zostanie także 36,8 km nawierzchni jezdni. Zakończono już wymianę nawierzchni na Placu Poboru Opłat w Brzęczkowicach” – zaznaczono.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami koncesjonariusza, wymiana nawierzchni na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji. Prace te z zasady mają być realizowane z zachowaniem dwóch pasów ruchu w obu kierunkach jazdy.

Grupa Stalexport Autostrady podała ponadto, że wiosną br. oddała do użytku kierowców serwis A4Info.pl, obrazujący na interaktywnej mapie aktualną sytuację drogową na zarządzanym odcinku A4. Spółka SAM prowadziła też rozmowy z operatorami videotollingu. Zapowiedziała, że w tym roku planowane jest uruchomienie płatności z aplikacją Yanosik.

W pierwszych trzech kwartałach ub. roku z płatnego odcinka autostrady A4 Kraków-Katowice korzystało średnio 48,9 tys. pojazdów, a w trzech kwartałach 2022 r. 47,5 tys. pojazdów dziennie.