"Należy wybudować łączniki, które połączą Centralną Magistralę Kolejową na wysokości miejscowości Wąsocz Konecki z Tumlinem oraz Busko Zdrój z Żabnem. Potrzebny będzie również nowy most na Wiśle. Uważam, że ta inwestycja jest bardzo potrzebna, bo to jeden z najdłuższych odcinków w Polsce, które są pozbawione kolejowej przeprawy mostowej" - mówił Mikołaj Wild.
Na razie nie jest znany ani dokładny koszt nowych odcinków torów, ani też ślad, którym miałyby przebiegać. Wiceminister Infrastruktury powiedział, że rząd chce, aby projekt został sfinansowany jeszcze z tej perspektywy unijnej, czyli w ciągu 3 lat. Połączenie Tarnowa z Warszawą miałoby powstać tak jak i sam Centralny Port Komunikacyjny - do 2027 roku.
Mikołaj Wild podkreślił, że takim połączeniem zainteresowany jest także samorząd świętokrzyski, który chce brać udział w realizacji tej inwestycji.
Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dodał, że w dalszych planach do 2035 roku jest rozważanie ewentualnej budowy całkowicie nowego połączenia z Tarnowa do Nowego Sącza, które miałoby pozwolić na pokonanie tej trasy w 45 minut z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Mikołaj Wild podkreślił jednak, że na razie priorytetem jest budowa połączenia Krakowa z Nowym Sączem przez Piekiełko.
fot: Mirosław Biedroń
"Wówczas gdy ta inwestycja zostanie zrealizowana, należy przeprowadzić analizy, jaka będzie prawdziwa wartość dodana jeśli chodzi o komfort mieszkańców z realizacji całkowicie nowego połączenia Tarnowa z Nowym Sączem. Na dzisiaj wstrzymujemy się z tą decyzją, natomiast jesteśmy optymistami. Tym bardziej jeżeli nowa trasa, która do 2027 roku zostanie doprowadzona z Warszawy do Tarnowa, miałaby uzasadnienie jeśli chodzi o międzynarodowy transport kolejowy. Wówczas całkowicie naturalnym byłoby poniesienie kosztów obniżenia czasu przejazdu z Tarnowa do Nowego Sącza o kolejne 40 minut" - mówił.
Dzisiaj nie wiadomo, czy nowa trasa z Warszawa do Tarnowa miałaby połączenie z nieczynną linią do Dąbrowy Tarnowskiej, o której wskrzeszenie zabiegają miłośnicy kolei.. Wiceminister Wild tego jednak nie wykluczył. Jak mówił, podczas wytyczania konkretnego śladu przebiegu torów z CPK do Tarnowa, będzie brana pod uwagę szybkość przejazdu, ale też uwzględnienie jak największej liczby potencjalnych pasażerów. "Wszelkie wersje będą brane pod uwagę w ramach studium wykonalności" - podkreślił pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Mikołaj Wild przyjechał do Tarnowa na zaproszenie kandydata PiS na prezydenta Tarnowa, Kazimierza Koprowskiego.