Warsztatowa
Wiadukt kolejowy przy ulicy Warsztatowej został przebudowany już dwa lata temu. Kolejarze wciąż nie mogą się jednak zabrać za pogłębienie i poszerzenie drogi pod tą przeprawą. Przed dwoma laty otworzyli na prośbę miasta drogę, która jest ważnym skrótem z Mościc do ulicy Krakowskiej, ale pod wiaduktem mieszczą się jedynie niskie samochody osobowe. Docelowo przejazd ma mieć 4,7 metra.
Prace drogowe miały się już dawno rozpocząć, ale jak wyjaśniają Polskie Linie Kolejowe, przez szereg czynników tak się nie stało. Na dodatek, przez zbyt wysoki poziom wód gruntowych trzeba zabezpieczyć planowany pogłębiony przejazd przed zalewaniem poprzez wykonanie tzw. betonowej wanny szczelnej. "To nie było ujęte w projekcie zasadniczym. Często dopiero w trakcie okazuje się, że jest taka sytuacja, która będzie wymagała prac dodatkowych. Nie można było tego określić wcześniej" - przekonuje w rozmowie z Radiem Kraków Dorota Szalacha z Polskich Linii Kolejowych.
Na wykonanie docelowego przejazdu pod wiaduktem na ulicy Warsztatowej z niecierpliwością czekają nie tylko kierowcy, ale też tarnowscy drogowcy, którzy mają wykonać wygodniejsze połączenia ulicy Mościckiego z Krakowską.
Przetarg na wykonanie dodatkowej ochrony przed zalewaniem przejazdu pod wiaduktem ma się rozstrzygnąć przed końcem roku. Dorota Szalacha podkreśla, że wszystkie prace na ulicy Warsztatowej powinny się zakończyć pod koniec przyszłego roku.
Gumniska
Niestety podobny problem z odwodnieniem jest na ulicy Gumniskiej, gdzie przebudowa wiaduktu ruszyła dopiero w wakacje. Także tam trzeba będzie wykonać wannę szczelną. Między innymi dlatego przełożono planowane na jesień tego roku całkowite zamknięcie dla ruchu ulicy na pół roku. Ważnej ulicy, bo prowadzącej zarówno do wyjazdu z miasta na wschód jak i południe ulicą Skrzyszowską. Na razie obowiązuje tam ograniczenie wysokości przejazdu.
Co gorsze Dorota Szalacha przyznaje, że wszystkie prace na ulicy Gumniskiej mogą potrwać nawet do pierwszej połowy 2018 roku. Ale jak zaznacza, wiele zależy od tego czy miasto ponownie zgodzi się na całkowite zamknięcie ulicy i kiedy do tego dojdzie.
Tarnowscy drogowcy nie dostali jednak na razie najnowszego harmonogramu kolejowych prac w Tarnowie i przypominają, że w drugiej połowie 2017 roku powinien się rozpocząć remont ulicy Lwowskiej, co przy jednoczesnym zamknięciu Gumniskiej mogłoby powodować ogromne utrudnienia.
Krakowska
Podobnie jak przy ulicy Warsztatowej, także na Krakowskiej sam wiadukt został już przebudowany. Do wykonania pozostała część drogowa. Tymczasem niedawno zamkniętą i rozkopaną część ulicy Krakowskiej pod wiaduktem zalała woda. Jak się okazało, miało to związek z awarią tymczasowego wodociągu. "W ramach przebudowy tego obiektu będzie wykonany wodociąg docelowy, który będzie gotowy za około dwa miesiące". Natomiast jak dodaje Dorota Szalacha, droga pod wiaduktem powinna być gotowa na koniec przyszłego roku.
Polskie Linie Kolejowe wyjaśniają również, że: "Obecnie prace na ul. Krakowskiej to w głównej mierze przebudowa infrastruktury podziemnej. Roboty prowadzone są zgodnie z zatwierdzoną organizacją ruchu oraz z przyznanymi codziennymi włączeniami napięcia w sieci Tauron. W rejonie ul. Krakowskiej są prowadzone także prace rozbiórkowe galerii chodnikowej po stronie wschodniej oraz pozostałości po starym obiekcie jak również przebudowa kanalizacji sanitarnej.
Tak znaczna przebudowa infrastruktury podziemnej generowana jest przez duże zaniżenie drogi w stosunku do stanu wcześniejszego i powoduje konieczność wykonania/przebudowy między innymi:
1. Wanny szczelnej dla odcięcia się od wód gruntowych
2. Kanału ogólnospławnego wzdłuż ulicy Krakowskiej (główny kolektor miejski).
3. Kanału zrzutowego w ulicy Krakowskiej. Konieczność budowy kanału w nowej trasie.
4. Przepompowni w ulicy Przemysłowej.
5. Kanału w ulicy Monopolowej i Przemysłowej.
6. Wodociągu w ulicy Krakowskiej (jedna z trzech głównych magistrali wodociągowych w mieście).
7. Wodociągu w ulicy Krakowskiej.
8. Odwodnienia ulicy poprzez zamknięte systemy kanalizacyjne (kanały) z wpustami ulicznymi, osadnikami i pompowniami wód opadowych.
9. Kanału istniejącego odwodnienia w ul. Krakowskiej.
10. Przykanaliku istniejącego odwodnienia w ul. Krakowskiej.
(Bartłomiej Maziarz/ko)