- A
- A
- A
Sześć nowych pociągów Impuls pojedzie małopolskimi torami. ZDJĘCIA
Nowoczesne pojazdy trafią w połowie grudnia między innymi na trasę pomiędzy Krakowem a Tarnowem. Po uroczystym przekazaniu pociągów wykonanych przez nowosądecki Newag, pojazdy zostały zaprezentowane okolicznym mieszkańcom.4-członowe Impulsy mieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących, a 5-członowe mogą przewozić 250 osób na miejscach siedzących. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h. Na zakup taboru przewidziane zostało unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny pokryto z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.
Nowy tabor spełnia rygorystyczne normy europejskie, w tym europejski system bezpieczeństwa ETCS poziom 2, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów w regionie. Pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne, stojaki na rowery, automaty biletowe oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i rodziców z małymi dziećmi (np. przewijaki).
"Ładny, nowoczesny, komfortowy. Nie odbiegamy już od Europy jeśli chodzi o nasze pociągi" - podkreślają pasażerowie w rozmowie z reporterem Radia Kraków.
Zbigniew Konieczek podkreślił, że nowe pociągi dla Małopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki Newag, są dostarczane w roku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dostarczonych dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługiwanej przez samorządowe Koleje Małopolskie funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. 11 grudnia, wraz z nowym rozkładem jazdy, uruchomiona zostanie trzecia linia SKA3 Kraków – Tarnów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.
Wszystkie linie SKA obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie, która wozi pasażerów od grudnia 2014 r. W ciągu 16 miesięcy firma obsłużyła ponad 3 mln osób, a do końca tego roku prognozuje przewieźć ponad 6,5 mln pasażerów.
Wszystkie pociągi KM charakteryzują się jednolitą kolorystyką, zgodną z nowym logo Małopolski - występują w nim kolory: szary, żółty, niebieski, różowy i zielony.
Według zapowiedzi Leszka Zegzdy samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć 60. Dlatego w lecie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych kilkunastu składów.
Nowe pociągi, po zakończeniu prezentacji w Nowym Sączu, wyruszyły w podróż do Krakowa. Ściga się z nimi kierowca rajdowy Michał Kościuszko. Metę przewidziano przy Dworcu Głównym około 14:30.
Przeczytaj: Na sądeckich torach pojawi się w grudniu nowy przewoźnik - Koleje Małopolskie
(Bartłomiej Grzankowski/ko)
Komentarze (0)
Najnowsze
-
06:10
Aktualności komunikacyjne 15.04
-
06:03
Dzikie wysypiska wciąż są problemem w Tarnowie. Pomogą fotopułapki?
-
20:00
W cyfrowym świecie: Sztuczna inteligencja dla seniora - Jak działa i czy warto się jej bać?
-
18:17
Wysoka porażka wicelidera. Bruk-Bet bezradny w starciu z Polonią Warszawa
-
17:53
"System nie jest gotowy na dobre pielęgniarki" – prof. Kowalska-Bobko o kryzysie w ochronie zdrowia
-
17:19
Nowe autobusy w Krakowie. MPK odebrało 37 niskoemisyjnych Solarisów
-
16:23
Troje uczniów w klasie. Olkusz szuka ratunku dla lokalnych szkół
-
16:03
Laureaci Nagrody Krakowa Miasta Literatury UNESCO!
-
15:44
Jak uniknąć tłumów w majówkę? Sprytne triki na spokojny wyjazd
-
15:18
Raport o pielęgniarstwie: Polska ma jedną z najniższych liczb pielęgniarek w Europie
-
14:56
Prof. Thomas Bak: „Wielojęzyczność opóźnia demencję nawet o 4,5 roku"
-
14:48
Kraków: Poważny wypadek na al. Róż. Autobus uderzył w drzewo. 19 osób poszkodowanych
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze