Do wypadków na obwodnicy dochodzi każdego tygodnia. W niedzielę około godziny 19:00 kierujący Oplem Vectrą stracił panowanie nad samochodem i wjechał w pobocze. Samochód zaczął koziołkować. Kierowca nie miał zapiętych pasów i wypadł przez okno. Zginął na miejscu.
Trzy osoby ranne w wyniku zderzenia na A4 pod Tarnowem
W tym tygodniu obwodnica była chwilowo zablokowana po zderzeniu dwóch samochodów. Konieczna była akcja straży pożarnej, bo jeden z samochodów stanął w ogniu. Policja apeluje, by w takich przypadkach nie zastawiać do jazdu do miejsca zdarzenia służbom ratunkowym. W ostatnim roku kilkukrotnie akcja ratunkowa na autostradzie byłą opóźniona, bo na miejsce nie mogła dojechać straż pożarna, która miała uwolnić rannych ze zniszczonych samochodów.
Jak wynika też ze statystyk policji, każdego dnia co najmniej jeden pieszy... przebiega przez autostradę. Według mundurowych w niektórych miejscach osoby przebiegają przez autostradę wycięły dziury w ekranach akustycznych, żeby skrócić sobie drogę. Zdaniem Krzysztofa Lisa, komendanta policji autostradowej w Krakowie zdarza się, że mieszkańcy umawiaja się na autostradzie... w drodze do pracy.
O problemach na obwodnicy nasz reporter Karol Surówka rozmawiał z komendantem policji autostradowej, Krzysztofem Lisem.
Dlaczego ta obwodnica? Co tutaj jest nie tak?
- Należy wziąć pod uwagę natężenie ruchu na obwodnicy. Biorąc pod uwagę liczbę zdarzeń do natężenia ruchu, to nie jest tak duża liczba. Największą bolączką tych zdarzeń jest to, że przy takim ruchu każde zdarzenie powoduje natychmiastowy korek. To utrudnienia dla całego miasta. Najczęstszą przyczyną jest niedostosowanie prędkości do warunków, niezachowanie bezpiecznej odległości czy awarie techniczne. Najczęściej są to awarie niezawinione, jak awarie turbin czy instalacji elektrycznej. Mogą jednak też być zawinione, jak zły stan opon. To może doprowadzić do tragedii.
Jak chodzi o południową obwodnicę Krakowa, jest to formalnie autostrada. Nie chcielibyście zawnioskować do zarządcy ruchu, żeby ograniczenie prędkości było tam większe? Może narażę się części kierowców, ale być może będzie to bezpieczniejsze.
- Generalnie współpracujemy z GDDKiA, wprowadzamy zmiany w organizacji ruchu na tym odcinku. Szacunkowo w zeszłym roku było około 40-50 zmian, głównie na zjazdach. Ograniczenie prędkości na obwodnicy? To autostrada. Po to budujemy takie drogi, żeby na niej nie ograniczać prędkości. Obserwacja drogi przed nami jest wystarczająca. Jak jedziemy autostradą i jemy a nie obserwujemy drogi, to nawet ograniczenie do 100 km/h nic nie da.
Ostatnio dużo się mówi o odcinkowych pomiarach prędkości. Urządzenia sprawdzają średnią prędkość na danym odcinku. Może takie rozwiązanie wprowadzić na obwodnicy?
- Trwają prace nad koncepcją pomiarów odcinkowych na autostradach. W niedalekiej przyszłości to pewnie wykorzystamy. Teraz zastanawiamy się, jak to zrobić.
Teoretycznie jest to możliwe?
- Tak.
(Karol Surówka/ko)
Obserwuj autora na Twitterze: