Poprzednie logo funkcjonowało przez 20 lat - do końca roku powinno zupełnie zniknąć z publikacji, Internetu i przestrzeni miejskiej - mówi Elżbieta Kantor - dyrektor do spraw promocji i turystyki Urzędu Miasta Krakowa.
Przedstawiciele miasta podkreślili, że logo jest pierwszym elementem nowego systemu identyfikacji wizualnej Krakowa. Nowy system powinien być wdrożony do końca roku i ma służyć sprawniejszej komunikacji administracji miejskiej z krakowianami i turystami.
Logo w znacznej części przypomina poprzednie, które obowiązywało przez ostatnie 20 lat. Znak również przedstawia zarys Rynku Głównego oraz otaczających go ulic i zabudowań. Jednak napis, zajmujący wcześniej środkową część logotypu, został przesunięty poza prawą krawędź zarysu Rynku. Został także spolszczony i zamiast "CRACOVIA" widzimy "Kraków". Linie ulic i zabudowań Krakowa nie są lekko postrzępione, jak poprzednio, a idealnie gładkie.
„Nowy znak graficzny bazuje na poprzednim i jest połączeniem tradycji, tak ważnej w Krakowie, oraz nowoczesności - wyrazem tego jest choćby gładka kreska. Nowy znak jest czytelny, funkcjonalny, oddaje ambicję marki" - powiedziała Elżbieta Kantor z wydziału promocji i turystyki w magistracie. Nowy znak ma być także czytelny na aplikacjach mobilnych.
Dorota Kozak, autorka nowego logotypu, szczególną uwagę zwróciła na barwę znaku. Kolor niebieski - mówiła - jest silnie związany ze stolicą Małopolski. Od XVI w. używano go na oznakowanie rogatek miasta i był uznawany za kolor pracowników miejskich. W XVIII w. znalazł się w herbie miasta Krakowa - wtedy w herbie pojawił się orzeł na niebieskim tle. W herbie kolor niebieski jest do dzisiaj. „Niebieski symbolizuje też wolność, kreację i nowoczesność - zmianę" - zwróciła uwagę Kozak.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zaznaczył, że nowy znak graficzny i system identyfikacji wizualnej jest odpowiedzią miasta na opinie części krakowian, którzy uważają, że stare logo nie było czytelne, a napis w jego środkowej części zastawiał elementy graficzne symbolizujące Rynek.
Nowy system identyfikacji wizualnej Krakowa opracowuje, na zamówienie miasta, jedna z krakowskich agencji reklamowych. Przygotowuje ona kolejne symbole, które będą budować markę miasta. Agencja stworzyła już system siedmiu kolorów, z których każdy ma oznaczać inną dziedzinę, np. kulturę, turystykę. Elementem nowej wizualizacji ma być m.in. tło pokazujące rozbudowaną sieć ulic i zabudowań wokół Rynku (na takim tle na plakatach będzie mogło się pojawiać np. nowe niebiesko-białe logo).
Koszt opracowania nowego logo to 26 tys. zł., a systemu nowej identyfikacji wizualnej Krakowa - 92 tys. zł. Nowy system jest elementem strategii promocyjnej Krakowa na lata 2016-2022 r.
(Katarzyna Maciejczyk,PAP/ew)