Polecamy: Miasto na szynach? Nowy ruch w centrum Krakowa. Kolejna Otwarta Debata Radia Kraków. POSŁUCHAJ
Prywatni przewoźnicy będą mogli się zatrzymać tylko przy wybranych przystankach, przy których jest wystarczająco dużo miejsca - na przykład przy Jubilacie.
Oprócz tego władze miasta chcą zmniejszyć ruch busów w okolicy ulicy Warszawskiej i Pawiej. Zniknąć mają tak zwane "błotne dworce", czyli parkingi dla busów przy Worcella i Ogrodowej. Zamiast nich powstanie pętla dla prywatnych przewoźników przy Nowym Kleparzu.
Jak przypomina ZIKiT, pomysł jest zgodny z przyjętą już dawno polityką transportową miasta.
"Musimy wzmacniać komunikację miejską w Krakowie, ograniczać ilość emitowanego hałasu i spalin w mieście. Działamy na różnych polach, w kwestii korekt w strefie płatnego parkowania, kolejnym krokiem jest ograniczenie ilości busów w ścisłym centrum miasta" - twierdzi Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy ZIKiT.
Zmiany mają wejść w życie już 17 czerwca. Ograniczenie ruchu busów w centrum przygotowywane było od kilku miesięcy. Zmianom sprzeciwiają się przewoźnicy - ich zdaniem pasażerowie stracą więcej czasu w drodze do pracy czy szkoły. Tempo i forma reorganizacji nie podoba się szczególnie Dariuszowi Tarnawskiemu prezesowi Ogólnopolskiego Stwarzyszenia Przewoźników Osobowych w Krakowie. "To nie tylko zagrożenie likwidacji firm przewozowych, to uderzenie w społeczeństwo" - przekonuje Tarnawski.
Dojazd się wydłuży i będzie bardziej kosztowny ze względu na przesiadki i konieczność kupowanie dodatkowych biletów na tramwaj czy autobus - o czym mówią też pasażerowie zapytani przez reportera Radia Kraków. "Bus jest pod ręką, nikomu to nie przeszkadza. Przenoszone to jest w ciasne miejsca. Busy powinny tu zostać i koniec" - mówią.
Jak dodaje Tarnawski, niewykluczony, choć na razie mało realny, jest scenariusz blokady dróg przez kierowców busów - a byłaby to niemała blokada, bo szacuje się, że po Krakowie jeżdzi ok. tysiąca takich pojazdów.
Sprawniejsza komunikacja na Alei Trzech Wieszczów (źródło: www.zikit.pl)
(...)W kwestii m.in. „blokowania” pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK) np. na przystankach wzdłuż ATW, podjęto decyzję, działając w interesie pasażerów KMK, aby ruch BUS „skanalizować” poprzez udostępnienie na niektórych ciągach jedynie przystanków przeznaczonych dla konkretnych kierunków. Przewoźnicy jadący z centrum w kierunku Borku Fałęckiego przez ul. Zakopiańską będą mogli się zatrzymywać na Alejach jedynie na przystanku „Jubilat”, a ci kierujący się w stronę ul. Wielickiej przystanek „AGH”.
Dla wymiany pasażerów wybrano te przystanki, które nie mają przekroczonej przepustowości oraz umożliwiają bezproblemowe omijanie busów, czyli są zlokalizowane w zatokach lub jak w przypadku przystanku „Jubilat” w kierunku mostu Dębnickiego kończy się na nich buspas.
Podobne zmiany planuje się wprowadzić w ciągu ulic Dietla i Grzegórzeckiej. gdzie udostępniony dla przewoźników (ale tylko dla tych kierujących się od strony ronda Grunwaldzkiego) będzie przystanek „Starowiślna” - zlokalizowany w zatokach.
W przypadku linii autobusowych poruszających się w kierunku od ul. Limanowskiego do ronda Grzegórzeckiego i dalej, najbardziej optymalną trasą jest ta prowadząca przez Zabłocie i Most Kotlarski, która odległościowo jest krótsza od przejazdu ulicami Starowiślną i dalej Grzegórzecką, a dodatkowo ruch na niej jest zdecydowanie mniejszy. Brak jest tam również skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, gdzie przy alternatywnej trasie takich „spowalniających” miejsc jest aż pięć, w związku z czym powyższa zmiana z pewnością pozytywnie wpłynie na czasy przejazdu.