Rowerzyści nie przebierają w słowach. "Uważam, że jest to ewidentne złamanie prawa" - uważa Marcin Dumnicki, prezes stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. Jego zdaniem po rowerowym referendum doszło do kuriozalnej sytaucji. 

- Wcześniej budowano po kilkanaście kilometrów. W latach po referendum nie udało się osiągnąć nawet 10 kilometrów rocznie - dodaje. Trudno też dowiedzieć się od władz miasta kiedy w ogóle powstaną kolejne ścieżki rowerowe. "Wysłaliśmy pismo z tym pytaniem do ZIKiT-u. Po niecałym miesiącu dostaliśmy odpowiedź, że jeszcze potrzebują sześciu tygodni, żeby się zorientować na jakim etapie są inwestycje, które mają robić w tym roku" - podkreśla Dumnicki.

- Realizujemy postulaty, ale na razie w zaciszu gabinetów. To nie jest prawda, że nic nie robimy. Wszystkie proste ścieżki rowerowe, które można było szybko zaprojektować i zrealizować, są już zrealizowane. Do budowy zostały te trudne odcinki. Przez ostatni czas skupialiśmy się na tym, żeby pozyskać dokumentację, żeby te ścieżki zrealizować. W tym roku, jeśli uda się zrealizować przygotowany plan, powinniśmy uzyskać 18 kilometrów ścieżek - tak Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu odnosi się do zarzutów stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. 

Tymczasem zdaniem dr Macieja Zakrzewskiego, politologa z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, nie ma sposobu, żeby rozliczyć władze Krakowa z rowerowego referendum. "Nie ma takiej możliwości ze względu na nieprecyzyjne pytanie referendalne. "W tym pytaniu nie było daty wykonania i ilości. Ono było sformułowane ogólnikowo. Pytanie i ten postulat został tak sformułowany, że poruszamy się we mgle. Nie ma - z punktu widzenia prawnego - żadnej możliwości egzekucji tego postulatu, oprócz egzekucji wyborczej" - mówi.

 

Ścieżki rowerowe do realizacji w 2018 roku:

1) wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ul. Bunscha do Trockiego w Krakowie - długość 1 540 m

2) od ul. Powstańców wzdłuż Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej - długość 2 200 m

3) od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ulice Brogi - Rakowicka do ruchu rowerowego - długość 1 400 m

4) od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ulic: Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta - długość 4 000 m

5) od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. M. Konopnickiej do ronda Matecznego, następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego i Wielickiej - długość 4 700 m

6) na odcinkach: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta - 2 700 m

7) na odcinku ul. Widłakowej - ul. Tynieckiej - długość 650 m

8) na odcinku wzdłuż Al. 29 Listopada, od Żelaznej do Opolskiej - długość 1 400 m

9) wzdłuż ulicy Kocmyrzowskiej


Dodatkowo będą budowane ścieżki rowerowe w ramach zadań z Budżetu Obywatelskiego:

1) Łączymy parki Krakowa - z Dzielnicy I, IV, V i VII do Ojcowa - długość 800 m

2) przedłużenie ścieżki wzdłuż Al. Solidarności - długość 150 m 

 

Także w tym roku ma rozpocząć się budowa kładki pieszo-rowerowej pomiędzy Ludwinowem a Kazimierzem.

 

 

 

 

(Grzegorz Krzywak/ko)