Uchwała o parku kulturowym, jako jedna z pierwszych Polsce, oczyściła zabytkowe centrum Krakowa z reklam. Zniknęły przerośnięte banery i szyldy, które zasłaniały fasady kamienic. Niestety, w uchwale znalazła się jedna luka: w miejsce reklam stałych pojawiły się ruchome.

I tak w piątki wieczorem centrum Krakowa przypomina nadmorski kurort: sprzedawane są świecące helikopterki, panie z różowymi parasolkami zapraszają do klubów ze striptizem, promotorzy zapraszają na tanie piwo, a przebrani ludzie-litery układają się w nazwę klubu. Grupy turystów z tego się cieszą, ale większość krakowian to denerwuje: - To męczące, co chwilę trzeba odmawiać przyjęcia ulotki. A jak się nie odmawia, to po chwili ma się w ręce stos niepotrzebnej makulatury - mówi jedna z mieszkanek.

- Uchwała o parku kulturowym była pionierska. Wiedzieliśmy, że z czasem będzie wymagała pewnej korekty - mówi w rozmowie z reporterem Radia Kraków Stanisław Dziedzic, dyrektor wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego krakowskiego magistratu, i dodaje: - Już teraz rozpoczynają się rozmowy, w których zaczniemy rozważać pewne zmiany w uchwale o parku kulturowym. 24 sierpnia w tej sprawie zbierze się też prezydencki zespół ds. parku kulturowego. Będziemy dyskutować na temat problemów dotyczących uchwały. Z tego powstanie dokument opiniujący dla prezydenta. Jeśli prezydent odniesie się pozytywnie do naszych wniosków, to zawrze je w projekcie prezydenckim skierowanym do rady miasta - mówi Dziedzic.  

O szczegółach w sprawie zmian uchwały Dziedzic nie chce jeszcze mówić: jak twierdzi, wcześniej nowe zapisy muszą zaopiniować prawnicy. Nieoficjalnie wiadomo jednak, że najważniejsze z planowych propozycji to:

- wprowadzenie ograniczenia/zakazu wejście na teren parku kulturowego naganiaczy, promotorów, żywych maskotek, ruchomych reklam;

- częściowe uchylenia zakazu wywieszania banerów dla instytucji kultury (musiałyby jednak stosować się do pewnych z góry narzuconych norm dotyczących np. rozmiaru banera).

Aktualizacja uchwały o parku kulturowym jest tym bardziej potrzebna, że w najbliższym tygodniach ma też zapaść decyzja o rozszerzeniu obszaru chronionego - na Stare Podgórze i centrum Nowej Huty.



Park Kulturowy w Krakowie został wprowadzony w 2010 roku. Obejmuje Stare Miasto w obrębie Plant. Zabrania wieszania banerów i reklam na fasadach kamienicy, a szyldy sklepów i restauracji muszą spełniać określone normy.

 

(Karol Surówka/ew)

Obserwuj autora na Twitterze: