Dobrze znany, a jednocześnie wciąż hermetyczny i tajemniczy. Czy słuszne są skojarzenia teatru Kantora z cyrkiem? Z kościołem albo mszą? Dlaczego postaci Cricot 2 poruszają się jak manekiny? Co znaczą w teatrze Kantora dziwaczne machiny, zniszczone przedmioty, narzędzia tortur? Czy to prawda, że twórca teatru Cricot 2  nie miał poczucia humoru?

Zbiór tekstów poświęconych jednemu z najwybitniejszych twórców teatru XX wieku, ukazuje się w roku setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kantora. 8 grudnia przypada także 25. rocznica jego śmierci. 

Tadeusz Kantor (1915–1990) został kiedyś nazwany najbardziej światowym z polskich artystów i najbardziej polskim z artystów światowych. Jeszcze za życia – przez jednych uważany był za geniusza, ale przez innych za mistyfikatora, zaledwie zręcznego naśladowcę. Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że był jednym z najwybitniejszych twórców sztuki XX wieku – choć nadal trudno wytłumaczyć, na czym polegał fenomen jego wyobraźni. Był artystą wszechstronnym i rozdzielanie jego dzieła na poszczególne „dyscypliny” jest ryzykowne – jednak światową sławę zyskał jako człowiek teatru. Także i tam pozostał przede wszystkim malarzem, który myśli obrazami, a zamiast farb używa aktorów i rekwizytów.

"Tajemnica Kantora", fragment książki

 

Krystyna Czerni, badaczka twórczości Grupy Krakowskiej i Jerzego Nowosielskiego, autorka wyróżnionej Nagrodą Wyki książki "Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego", od lat analizuje także dzieło Tadeusza Kantora. Jej napisana pod kierunkiem profesora Mieczysława Porębskiego praca magisterska poświęcona była Ambalażowi „Hołdu pruskiego” autorstwa Kantora. Tom „Tadeusz Kantor. Spacer po linie” gromadzi refleksje badaczki na temat malarstwa i teatru założyciela teatru Cricot 2. Przynosi rozważania o wątkach religijnych u Kantora, a także o losach jego prac w polskich kolekcjach publicznych. Tytułowy rozdział „Spacer po linie” omawia postawy artystów Grupy Krakowskiej wobec PRL-u.  

Krystyna Czerni - pisarka, krytyk i historyk sztuki. Ma na swoim koncie wiele publikacji adresowanych i do koneserów, i do początkujących entuzjastów sztuki (m.in. "Rezerwat sztuki: tropami artystów polskich XX wieku", "Tadeusz Kantor. Malarstwo i teatr - przewodnik po twórczości artysty", a także liczne tomy z kolekcji "Wielcy malarze"). Wiele z nich poświęciła Nowosielskiemu. Opracowała album jego malarstwa, korespondencję z Tadeuszem Różewiczem oraz rozmowy ze Zbigniewem Podgórcem.

"Książka ukazuje się nakladem Cricoteki".

Realizacja radiowa - Wojtek Gruszka; opieka redakcyjna - Justyna Nowicka