1. Czy najlepiej zarabiający Polacy powinni płacić wyższe niż dotychczas podatki?
Wprowadzimy nową progresywną skalę podatkową, według której mniej zarabiający będą płacić niższe, a więcej zarabiający – wyższe podatki niż dziś. Wprowadzimy stawkę podatkową „dla prezesów” – 75% od dochodów powyżej 500 000 złotych rocznie. Podniesiemy również kwotę wolną od podatku.

2. Czy wiek, w którym Polacy przechodzą na emeryturę, powinien być obniżony?
O wieku emerytalnym powinien decydować okres stażu pracy oraz poziom jej uciążliwości. Problemem nie jest sam wiek przechodzenia na emeryturę, ale niski poziom wynagrodzeń, który w konsekwencji prowadzi do niskiego poziom emerytur.

Będziemy dążyć do wprowadzenia równej dla wszystkich emerytury obywatelskiej w wysokości wystarczającej na utrzymanie, finansowanej bezpośrednio z progresywnych podatków

3. Czy Narodowy Fundusz Zdrowia powinien być zlikwidowany, a służba zdrowia finansowana bezpośrednio z budżetu państwa?
Tak, w naszej deklaracji programowej postulujemy likwidację składki zdrowotnej. Naszym zdaniem służba zdrowia powinna być finansowana bezpośrednio z budżetu państwa. Obecnie koszty wynikające z konieczności utrzymywania gigantycznej administracji pracującej nad weryfikacją tego, czy pacjenci posiadają ubezpieczenie zdrowotne, wielokrotnie przekraczają potencjalne oszczędności. Uważamy, że zniesienie tego biurokratycznego systemu przysłuży się zarówno pacjentom, służbie zdrowia, jak i pracodawcom. Naszym zdaniem należy pieniądze za administrację przeznaczyć na leczenie.

4. Czy euro powinno zastąpić złotówkę?
Obecnie polska gospodarka nie jest wystarczająco silna, aby przyjmować euro. W tej chwili nie istnieją żadne mechanizmy chroniące słabsze gospodarki Unii przed szokami zewnętrznymi, w związku z czym poprzez wejście do strefy euro bylibyśmy narażeni na dalsze pogłębienie różnic pomiędzy peryferiami Unii a jej centrum – tak jak wydarzyło się to w przypadku Grecji. Natomiast jeśli zreformowana strefa euro stanie się prawdziwie solidarna, jeśli będzie w stanie skutecznie powstrzymywać kryzysy gospodarcze i chronić obywateli przed ich skutkami – przystąpienie do takiej unii walutowej poprzemy z pełnym przekonaniem.


5 Czy Polska powinna przyjąć określoną liczbę uchodźców z krajów Bliskiego Wschodu ogarniętych konfliktem?
Zdecydowanie tak, chcemy, aby Polska realizowała swoje zobowiązania etyczne i polityczne wobec uchodźców, uregulowane prawem międzynarodowym oraz zasadami społecznej solidarności. W sytuacji, gdy tysiące kobiet, mężczyzn i dzieci są zmuszone uciekać z obszarów objętych konfliktami zbrojnymi, nie możemy stosować zabarwionej rasizmem i uprzedzeniami polityki zamkniętych drzwi. Korzystaliśmy i korzystamy z zagranicznej pomocy finansowej oraz wsparcia i gościnności wielu krajów na świecie. Czas na naszą solidarność. Obowiązek pomocy najbardziej potrzebującym, w tym zwłaszcza uchodźcom z terenów dotkniętych katastrofami naturalnymi, militarnymi i politycznymi, powinniśmy spełniać za granicą, podobnie jak w kraju. Nasze państwo musi wziąć odpowiedzialność za uchodźców i nie pozostawiać tych zadań wyłącznie inicjatywom prywatnym. Pomoc powinna być uzależniona od potrzeb uchodźców i naszych możliwości – stanowczo sprzeciwiamy się dyskryminującej selekcji na podstawie wyznania czy przynależności etnicznej.
Niezależnie od bieżącej sytuacji u granic Unii Europejskiej, konieczne jest stworzenie w Polsce długofalowej polityki migracyjnej. W jej kształtowaniu będziemy dbali o społeczną równowagę i pokojowe współżycie wszystkich mieszkańców i mieszkanek naszego kraju, co wymaga również działań na rzecz udanej integracji przyjeżdżających oraz zdecydowanej polityki przeciwko rasizmowi.

6. Czy aborcja powinna być całkowicie zakazana, podobnie jak in vitro?
Zapewnimy powszechny dostęp do antykoncepcji. Wprowadzimy refundację środków antykoncepcyjnych i pełną refundację zabiegów in vitro.
Jesteśmy przeciwnikami rozwiązywania problemu przerywania ciąży poprzez represje 
karne. Prawo, które obowiązuje w Polsce, nie działa – bez kłopotu omijają je kobiety zamożne, uderza natomiast w kobiety biedne, znajdujące się w ciężkiej sytuacji życiowej. Niezależnie od różnic, jakie dzielą nas w etycznej ocenie przerywania ciąży, jesteśmy przekonani, że rolą państwa nie jest stawanie w tej sprawie po stronie jednego światopoglądu. Decyzja o macierzyństwie powinna pozostawać w rękach kobiety.

7. Czy ustawa o związkach partnerskich powinna zostać uchwalona czy odrzucona przez parlament?
Wprowadzimy równouprawnienie rodzin niezależnie od płci partnerów – zapewnimy prawo do dziedziczenia, zasądzanie alimentów, a także współdzielenie opieki nad dziećmi po rozpadzie związku.
Niedopuszczalna jest sytuacja, w której wiele polskich obywateli i obywatelek jest dyskryminowana przez państwo, które odmawia im bardzo podstawowych praw i ochrony związanej z formalizacją związku. Uważam, że ustawa o związkach partnerskich powinna zostać przyjęta przez parlament, tak aby prawo nie dyskryminowało osób ze względu na ich orientacją seksualną.

Konieczne jest również wprowadzenie znaczących zmian w tzw. “ustawie równościowej”, tak aby przepisy prawa antydyskryminacyjnego obowiązujące w Polsce wychodziły poza wąskie ramy dyrektyw unijnych i odnosiły się do wszystkich grup narażonych na dyskryminację. Celem przepisów powinno być wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań mających na celu zmianę społeczną, a co za tym idzie zmianę myślenia i świadomości ludzi odnośnie przestrzegania zasady równego traktowania.

8. Czy gimnazja powinny zniknąć z systemu polskiej edukacji?
Ciągłe, drastyczne reformy w systemie edukacji nie sprzyjają wypracowywaniu efektywnej pracy szkół, a w konsekwencji procesowi nabywania wiedzy i kompetencji szkolnych przez uczniów i uczennice. Moim zdaniem środki i energię przeznaczoną na wdrażanie nowych reform można skupić na innych kwestiach, takich jak np. przeszkolenia wszystkich nauczycieli i nauczycielek z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy w szkołach, czy zapewnieniu bezpłatnych podręczników dla szkół podstawowych i średnich.

9. W jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę szkolną?
Obowiązek szkolny dla sześciolatków sprzyja wyrównywaniu szans edukacyjnych. Szczególnie istotne wydaje się to w przypadku dzieci, które z różnych przyczyn otrzymują mniej wsparcia edukacyjnego ze strony swoich bliskich. Wcześniejsze pójście do szkoły ma szansę pomóc dzieciom z mniej uprzywilejowanych środowisk, równocześnie zapobiegając sytuacji, w jakiej dzieci przychodzące do szkoły z umiejętnością czytania i liczenia przez pierwsze półrocze klasy pierwszej powtarzają to, co już umieją. U wielu dzieci powoduje to znudzenie, zniechęcenie i lekceważenie. Oczywiście konieczne jest dostosowanie zarówno sal szkolnych, jak i treści oraz metod nauczania do poziomu rozwojowego sześciolatków, ale nie powinno stanowić to przeszkody we wdrożeniu tych zmian.

10. Czy powinna być wprowadzona powszechna opłata audiowizualna?
Przywrócimy edukacyjny i kulturotwórczy charakter mediów publicznych. Zamiast abonamentu wprowadzimy system finansowania telewizji publicznej z udziału w dochodach z reklam emitowanych przez telewizje prywatne.