Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Magdalena Abakanowicz w Galerii Starmach

  • Kultura
  • date_range Wtorek, 2016.01.12 15:25 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 00:37 )
Na wystawie zobaczyć słynne abakany - prace, które zrewolucjonizowały język rzeźby w latach 60. XX wieku

zdjęcie dzięki uprzejmości Starmach Gallery. Magdalena Abakanowicz z Abakanami w swojej pracowni, Warszawa lata 60., fot. archiwum artystki

Magdalena Abakanowicz w Galerii Starmach

Nazwisko Magdaleny Abakanowicz zna każdy miłośnik sztuki. Jedna z tych, wciąż niewielu polskich artystek, którym udało się zrobić międzynardową karierę. Na dodatek w czasach realnego funkcjonowania żelaznej kurtyzny.  

Sztuka Abakanowicz kojarzy się przede wszystkim z rytmicznie powtarzanymi postaciami ludzkimi, nazywanymi przez artystkę najczęściej - tłumami, figurami lub plecami. Ale prawdziwy początek jej kariery, m.in Grand Prix na Biennale w Sao Paulo w Brazylii to abakany.
 
W latach 60. Magdalena Abakanowicz intensywnie pracowała nad rozwojem tkaniny artystycznej. Szybko zerwała z klasycznym kanonem gobelinu. Stopniowo uniezależniała swoje tkaniny od ściany i nadawała im coraz bardziej indywidualny charakter. W połowie lat 60. ostatecznie skrystalizowała swoje poszukiwania.

Abakany czyli tkane, sizalowe rzeźby posiadają wieloznaczne kształty, intrygującą fakturę oraz oryginalne wykończenie. Abakanowicz przełamała w nich wszystkie schematy myślenia o tkaninie i ukazała swój rzeźbiarski punkt widzenia.

Abakany zazwyczaj powstawały w trzech podstawowych kształtach: owalnym, prostokątnym i w formie ubrań. Stały one w opozycji do tradycji tkackiej. Tkanina zyskała miano pełnoprawnej dyscypliny sztuki, a nie rzemiosła jak do tej pory.  

Artystka pisała: Abakany drażniły ludzi. Były nie w porę. W tkactwie: gobelin francuski, w sztuce: pop-art i sztuka konceptualna, a tu magiczne, skomplikowane, ogromne… Obcy język. (…) Nie chciałam tłumaczyć Abakanów. Miały mówić za siebie. Nie mogłam werbalizować ich tajemnic. To było znów wbrew modzie. A jednak Abakany spowodowały rewolucję w tkactwie, stały się szkołą, kierunkiem na całym świecie.

Wystawa w Galerii Starmach prezentuje bardzo różnorodne pod względem formalnym Abakany oraz dwie nieco wcześniejsze tkaniny naścienne, pochodzące z lat 60. Mocną stroną wystawy jest ciekawa aranżacja przestrzenna.

Wystawie towarzyszy obszerny katalog, który zawiera tekst Julity Delugi oraz wywiad z asystentką Magdaleny Abakanowicz – Stefanią Zgudką, ilustrowany fotografiami z archiwum artystki. Katalog obejmuje reprodukcję wszystkich pokazanych na wystawie Abakany oraz tkanin a także zdjęcia z ekspozycji w Galerii Starmach

Kurator wystawy: Julita Deluga

Wystawa czynna do 26 lutego 2016


jn/materiały prasowe

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię